Діагностика сформованості музично-творчого потенціалу підлітків здійснювалася поетапно. Перший
етап експерименту спрямовувався на дослідження показників мотиваційно-оцінного компонента, що
охоплює: прояв інтересу до музичного мистецтва, до співацької діяльності (цікавість, схильність,
помисли); наявність ціннісної ієрархії та культури оцінювання музичної мови підлітком (музично-
естетичні смаки та ідеали); наявність позитивної мотивації та потребу в отриманні естетичного
задоволення в процесі співацької діяльності. На другому етапі виявлено показники когнітивно-
операційного компонента: музичну освіченість підлітків (грамотність, музичний досвід, сукупність
музичних знань, співацьких умінь та навичок); розуміння і осмислення музичної інформації (повнота
музичного тезаурусу, здатність встановлювати зв’язки і взаємозв’язки в музичному творі, виокремлюючи
елементи музичної мови, асоціації); музичні здібності учнів (ступінь сформованості знань умінь та
навичок для здійснення співацької діяльності). Третій етап експерименту проводився за метою
визначення рівнів сформованості показників креативно-рефлексивного компонента (здатність до
інтерпретації; артистичність; імпровізація). У дослідженні застосовувалися такі методи діагностування
музично-творчого потенціалу, як тестування, анкетування, опитування (усне та письмове), виконання
творчого завдання, заповнення таблиці, самоаналіз, міні-бесіди, інтерв’ю, педагогічне спостереження.
The article reveals the stage of the formation of musical creative potential of teenagers of extracurricular
activity of singer. Determination of levels of formed represents all structural components of the investigated
phenomenon, namely: motivational-evaluative, cognitive-operational and creative-reflexive. The
confirmatory experiment has been conducted in three stages. On every stage the indicators of separate
component were investigated according to certain criteria. It allowed learning the stage of the formation of
motivational-evaluative, cognitive-operational and creative-reflexive components of musical creative
potential of teenagers and describing results undertaken studies in details.
The first stage was sent to research of indexes of motivational-evaluative component. It contains:
professing interest to the musical art, to activity of singer (curiosity, tendencies and thoughts); presence of the
valued hierarchy and culture of evaluation of musical language by a teenager (musically-aesthetic tastes and
ideals); presence of positive motivation and a requirement in the receipt of aesthetic pleasure in the process of
activity of singer. The second stage found out the indexes of cognitive-operational component: musical
education of teenagers (erudition, musical experience: totally of musical knowledge, abilities of singer and
skills); understanding and comprehension of musical information (plentitude musical to the thesaurus; ability
to set copulas and intercommunications in the piece of music; recognition of elements of musical language;
musical associations); musical capabilities/making of pupils (a degree of formed of knowledge of abilities
and skills is for realization of activity of singer, musicality). The third stage of experiment was sent to
determination of level of formed of indexes of creative-reflexive component, namely: capacity for
introduction of own interpretation; artistic (ability to carry out on influence skilful implementation); a
capacity for improvisation. Methods, due to that came true diagnosticating of teenagers, among that, are shown: tests, set of questions, surveys (oral and written), creative job, filling of table processing, selfexamination,
mini-talking, interviewing, pedagogical supervision.
As a result of the work, the levels of formation of musical creative potential of teenagers of
extracurricular activity of singer, namely: high, medium and low were determined. The diagnostics made it
possible to confirm the advantage of the medium and low levels of formation of the certain phenomenon.