У статті досліджується формування чистоти інтонації у процесі навчання підлітків гри на гобої,
розглядається залежність чистоти інтонування від виконавського дихання, постановки тростини , функцій
губ і язика. Багато недоліків у процесі гри на духових інструментах пов’язані з невмінням юного
виконавця користуватись диханням. Від правильного дихання залежить чистота інтонування, стійкість і
виразність звуку. Якщо при фізіологічному диханні вдих і видих зазвичай рівнотривалі, то під час гри на
духових інструментах видих триває довше. Виконавський видих завжди активний, у зв’язку з чим гобоїст
відчуває додаткове навантаження на організм. Ці труднощі долаються систематичним тренуванням юного
виконавця. Важливо слідкувати, щоб видих здійснювався рівномірно і був гнучким (пристосований до
різної інтенсивності, швидкості) задля забезпечення правильних динамічних відтінків та якісного
інструментального інтонування.
The quality of oboe intonation with dependence from the activity of performer`s lips and tongue, and
from the oboe`s cane is examined in the article. Many disadvantages of performance are related to the oboists'
inability to use own breath correctly at the music wind instrument. Purity of intonation, firmness,
expressiveness of the sound, these depend on the breathing skill. Ordinary physiological breathing suggests
that the inhale equals the exhalation, but both of processes` are different in duration when musician plays the
wind instrument. So, the exhale becomes much longer. It should be borne in mind that the performer`s body
feels pressure in the active exhale, so oboist takes on some additional difficulties. This can be overcome only
with systematic breath training. Besides, breathing does not remain unchanged in the implementation process.
The breathing must be flexible (adapted to different intensity and speed). Without these things it is impossible
to ensure the correct performance of various dynamic shades and to achieve the purity of intonation. The
methodological recommendations takes the age-old physiological peculiarities of teenagers-oboist at training
young musicians is considered.