У статті розглянуто проблематику формування вокально-технічних умінь майбутнього вчителя музики,
які застосовуються у всіх царинах комбінованого уроку музичного мистецтва. Конкретизовано поняття
«уміння» у педагогічному та психологічному аспектах. Розглянуто основні чинники педагогічного впливу на
процес формування вокально-технічних умінь студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів.
Зазначено про значущість комплексного підходу для дослідження й формування означених умінь у процесі
вокального навчання. Цей процес на базі комплексного підходу окреслено як складне й інтегроване явище.
Розкрито й деталізовано зміст комплексу вокально-технічних умінь педагогів-музикантів. Здійснено наукове
узагальнення сутності поняття «вокально-технічні уміння майбутнього вчителя музичного мистецтва».
The article deals with the problems of forming the vocal-technical skills of the future music teacher,
which are used in all areas of the combined lesson of musical art. The article concretizes concept of "skill"
from the pedagogical and psychological points of view. In this paper author depicts main factors of
pedagogical influence on the process of formation of vocal-technical skills of students of the faculties of the
arts in pedagogical universities. The paper uncovers the importance of an integrated approach for research
and formation of the aforementioned skills in the process of vocal training. This process is outlined on the
basis of an integrated approach as a complex integrated pedagogical phenomenon. The contents of the
complex of vocal-technical skills of music teachers has been revealed in detail: the ability to cleanly intonate
on the basis of sound-precise and rhythmically-accurate reproduction of the melody of the vocal work; ability
to complete singing breath; possession of a uniform distribution of singing breath; the ability to vary the use
of head and chest resonators; the ability to clearly pronounce the text of a vocal work; mastering the art of
singing in vocal works with the melody of "long breath" and purposeful musical development; mastering the
art of flexibility of the singing voice in the context of performing different musical strokes; ability to analyze
the vocal works from musical-theoretical and artistic-pedagogical points of view; the ability to creatively
interpret the processing of vocal works in the context of the genre/style approach; possession of the art of
full-fledged embodiment of the artistic image of the vocal composition in the emotional conditions of its
public performance. The paper ends with the scientific definition of the essence of the concept of "vocaltechnical
skills of the future music teacher".
Keywords: cantilena singing; integrated