DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти » Випуск 25 (30) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25197
Title: Сутність та зміст вокально-технічних умінь майбутнього вчителя музики
Other Titles: The essence and content of vocal-technical skills of the future music teacher
Authors: Тянь Лінь
Keywords: вокально-технічні уміння
вокальне навчання
майбутній учитель музики
комплексний підхід
чистота інтонування
співацьке дихання
кантиленний спів
інтерпретаційний концепт
cantilena singing
integrated approach
future music teacher
interpretational concept
purity of singing
singing breathing
vocal-technical skills
vocal training
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Тянь Лінь. Сутність та зміст вокально-технічних умінь майбутнього вчителя музики / Тянь Лінь // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 25 (30). - С. 61-63.
Abstract: У статті розглянуто проблематику формування вокально-технічних умінь майбутнього вчителя музики, які застосовуються у всіх царинах комбінованого уроку музичного мистецтва. Конкретизовано поняття «уміння» у педагогічному та психологічному аспектах. Розглянуто основні чинники педагогічного впливу на процес формування вокально-технічних умінь студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. Зазначено про значущість комплексного підходу для дослідження й формування означених умінь у процесі вокального навчання. Цей процес на базі комплексного підходу окреслено як складне й інтегроване явище. Розкрито й деталізовано зміст комплексу вокально-технічних умінь педагогів-музикантів. Здійснено наукове узагальнення сутності поняття «вокально-технічні уміння майбутнього вчителя музичного мистецтва».
The article deals with the problems of forming the vocal-technical skills of the future music teacher, which are used in all areas of the combined lesson of musical art. The article concretizes concept of "skill" from the pedagogical and psychological points of view. In this paper author depicts main factors of pedagogical influence on the process of formation of vocal-technical skills of students of the faculties of the arts in pedagogical universities. The paper uncovers the importance of an integrated approach for research and formation of the aforementioned skills in the process of vocal training. This process is outlined on the basis of an integrated approach as a complex integrated pedagogical phenomenon. The contents of the complex of vocal-technical skills of music teachers has been revealed in detail: the ability to cleanly intonate on the basis of sound-precise and rhythmically-accurate reproduction of the melody of the vocal work; ability to complete singing breath; possession of a uniform distribution of singing breath; the ability to vary the use of head and chest resonators; the ability to clearly pronounce the text of a vocal work; mastering the art of singing in vocal works with the melody of "long breath" and purposeful musical development; mastering the art of flexibility of the singing voice in the context of performing different musical strokes; ability to analyze the vocal works from musical-theoretical and artistic-pedagogical points of view; the ability to creatively interpret the processing of vocal works in the context of the genre/style approach; possession of the art of full-fledged embodiment of the artistic image of the vocal composition in the emotional conditions of its public performance. The paper ends with the scientific definition of the essence of the concept of "vocaltechnical skills of the future music teacher". Keywords: cantilena singing; integrated
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25197
Appears in Collections:Випуск 25 (30)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tian Lin.pdf231.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.