У статті розглянуто проблему виконавської стабільності майбутнього вчителя музики, актуальну для
всіх різновидів музично-виконавської діяльності. Конкретизовано музично-виконавську діяльність як
один із компонентів фахової діяльності вчителя музики. Розглянуто особливості та специфіку вокально-
виконавської діяльності студентів-практикантів. Зазначено про значущість впливу очікуваних і
неочікуваних стресорів на стабільність процесу вокального виконавства. Окреслено риси стабільного й
нестабільного типів виконавської поведінки студентів. Розкрито зміст зовнішніх і внутрішніх факторів
впливу на сценічну поведінку виконавців. Здійснено наукове узагальнення сутності поняття «виконавська
стабільність майбутнього вчителя музичного мистецтва».
The article deals with the problem of the performance stability of the future music teacher, which is
relevant for all types of performing activities. Author establishes music performance as one of the
components of the professional activity of a music teacher. Paper examines specificity of the vocalperforming
activity of student interns. Author identifies the influence of expected and unexpected stressors on
the stability of the vocal performance process. Article outlines stable and unstable types of performing
behavior of students. Paper describes the content of external and internal factors of influence on performers'
stage behavior. External factors include social circumstances and conditions that promote musical and
performing self-realization during the vocal training process, proper self-assessment of their own musically
creative and intellectual abilities as well as psychological support for vocational education by the faculty. The
internal factors include: active and creative attitude to the process of vocal education, philosophical attitude to
the failures and complexities of musical performance, open communication and positive attitude to critique of
the problems of musical performance, the dominance of intellectual and volitional beginning over emotional,
adequate assessment of the complexity of vocal-pedagogical repertoire and readiness for its implementation,
experience in overcoming the negative phenomena of performing activities. Author outlines a scientific
definition of the essence of the concept of "performance stability of the future teacher of musical art" as a
complex acquired integral quality of the individual, which is determined by the ability to permanently reproduce the results of the previous educational and rehearsal music activity in the emotional conditions of
the public performance of musical works.