У статті розкриті особливості продуктивно-практичного етапу формування етнопедагогічної
культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фахової підготовки. Визначено методичні
заходи щодо формування на основі визначених критеріїв і показників інтелектуально-ціннісного
компонента етнопедагогічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва. Виокремлено методи
та заходи формування інтересу студентів до знань у галузі української етнопедагогіки, що передбачало,
по-застосування сукупності засобів для певного психолого-педагогічного імпульсу, який має збудити такий
інтерес. Розкрито практично-дієві, навіювальні, переконувальні методи української народної педагогіки, а
також провідні засоби української етномузичної педагогіки – музичний фольклор та національне класичне
музичне мистецтво. Викладено застосування методів евристичної бесіди, евристичного полілогу,
навчальної дискусії, методи колективного обговорення, оцінювання й ранжування успішності у процесі
використання етнопедагогічного інструментарію під час уроків музичного мистецтва.
The article reveals features of the productive and practical stage of the formation of the ethnopedagogical
culture of future teachers of musical art in the process of professional training. On the basis of certain criteria
and indicators of the intellectual-value component, the methodical measures on formation of the
ethnopedagogical culture of future teachers of musical art are determined. The methods and measures for
forming the students' interest in knowledge in the field of Ukrainian ethnopedagogy, which provided for the
use of a set of means for a particular psychological and pedagogical impulse, which should awaken such an
interest, are singled out. Practically effective, suggestive, persuasive methods of Ukrainian folk pedagogy, as
well as the leading means of Ukrainian ethnomusicology pedagogy - musical folklore and national classical
music art are revealed.
To consolidate the educational material, the task for self-fulfillment was used, which included both direct
control of the knowledge of future teachers of musical art in the field of value systems of Ukrainian folk
pedagogy, as well as activation of thought operations in accordance with four operating units. Block I.
Development of intellectual-analytical skills. Block II. Development of intellectual-concrete skills. Block III.
Development of intellectual and comparative skills. Block IV. Development of intellectual-classification skills.
The application of methods of heuristic conversation, heuristic polylogue, educational discussion,
methods of collective discussion, evaluation and ranking of success in the process of using ethnopedagogical
tools during lessons of musical art is described.