Наше исследование посвящено изучению самооценки физического развития юношей и девушек разных возрастных групп и выявлению взаимосвязи между общим уровнем самооценки физического развития школьников и принадлежностью их к психологическому типу личности. В исследовании приняли участие 628 человек (юношей - 282; девушек - 346). Для решения задач нашего исследования были использованы следующие методики: тест-опросник «Самоописание физического развития», стандартезированное тестирование С. Бем «Маскулинность-фемининность», методы математической статистики. В результате исследований определено, что самооценка физического развития школьников имеет высокий и завышенный уровень, что составляет 80-85% от максимального балла. В результате кластерного анализа выявлено, что среди юношей и девушек, которые имеют завышенный уровень самооценки физического развития, большинство респондентов маскулинного типа. Средний уровень самооценки имеют преимущественно респонденты андрогинного типа. Полученные в результате исследования данные дают нам право утверждать о существовании гендерных отличий между показателями самооценки физического развития школьников, что непосредственно влияет на уровень их общей самооценки.
Наше дослідження присвячене вивченню самооцінки фізичного розвитку юнаків і дівчат різних вікових груп і виявленню взаємозв'язку між загальним рівнем самооцінки фізичного розвитку школярів і приналежністю їх до психологічного типу. У дослідженівзяли участь 628 осіб (юнаків - 282; дівчат – 346). Для вирішення завдань нашого дослідження було використано наступні методики: тест-опитувальник «Самоопис фізичного розвитку», стандартизоване тестування С. Бем «Маскулінність-фемінінність», методи математичної статистики. За результатами дослідження визначено, що самооцінка фізичного розвитку школярів має високий та завищенний рівні, що становить 80-85% від максимального балу. У результаті кластерного аналізу виявлено, що серед юнаків та дівчат, які мають заввищенний рівень самооцінки фізичного розвитку, більшість респондентів - маскулинного типу. Середній рівень самооцінки мають переважно респонденти андрогінного типу. Отримані дані дають нам право стверджувати про існування гендерних відмінностей між показниками самооцінки фізичного розвитку школярів, що безпосередньо впливає на рівень їх загальної самооцінки.
National university of physical education and sport of Ukraine. This article contains reviews of various aspects of gender problems and gender approach in physical education of pupils. Our research is devoted to scrutinize the differences between self-esteem of physical development of the youth of different age, who are engaged and aren't engaged in physical activities and revealing the connection between the general level of self-esteem of the respondents and their belonging to the psychological type of personality. For examining the physical self-esteem level was used questionary "Self-description of physical development". It is proved, that self-esteem of physical development has high and overstated level and composes 80-85% from highest point. Based on the results of cluster analysis it was diagnosed, that among young males, who have overstated self-esteem level of physical development most of respondents belong to masculine type. Average level of self-esteem displayed mostly by respondents of androgynal type. Revived results let us assert that the essential gender distinction exist among the own characteristic of the girls of different age. This fact has a direct influence on the level of general self-esteem. The differences between sportsmen and respondents who don't going on for sport were identified. Thus, received data could be used as a base for further gender researches in the field of physicals culture and sport, the results of which will be used as a theoretic ground for conception of gender approach in physical education of pupils.