За умов текучої сучасності соціальна структура спільнот, як і культурна їх
ієрархія, тісно пов’язані з превалюванням якоїсь із осей ідентичнісного хронотопу – часом або простором. Еліта може дозволити собі гнучкість щодо місця локалізації, бо вона не прив’язана до простору, вона номадична: еліта живе в актуальному «зараз», тоді як її «тут» весь час змінюється. Прив’язаність до місця, локальна вкоріненість – життєва ситуація менш привілейованої решти, котра, навпаки, має чітко визначене «тут», її ж «тепер» застигло у своїй статичності. Тому це «тепер» конструюється з міфологем про минуле та утопічних образів майбутнього. Сучасність для автохтона є ілюзорною, а його поведінка може виходити за межі логіки культурної системи, тим самим сприяючи формуванню нових ідентичностей та субкультур. Таким чином, сучасна соціокультурна реальність окреслюється двома типами архетипних акторів –
мандрівником-номадом та мрійником-бунтарем. В межах даної статті ми детальніше зупинимося на аналізі культуротворчого потенціалу актора-бунтаря.
In liquid modernity
conditions the social structure and cultural identity are closely linked with the domination of
some axis of chronotope coordinates – time or space. Those who belong to elite could allow
themselves to change places of their localization, the privileged aren’t tied up in space, they
are nomads. The elite lives in actual «now» and at the same time its «here» is changeable. Been
closely linked with the space, strongly rooted into the place – it is the description of life
situation for the rest who are less privileged. The space axis of their identity is clearly defined
but it’s not the same about time dimension. «Now» as the temporal measurement has been
stiffened and became almost static. That’s the reason why phenomenological «here» in that
case could be constructed from mithologem about heroic past or from utopian images of the
future. Current time turns into illusion at the glance of autochthonous resident, and his action
can overcome the boundaries of cultural system, conducing by the way for the creation of new
identities and subcultures. Thus nowadays sociocultural reality can be outlined by two
archetypes of actors – nomadic wanderer and dreaming recusant. We are at analyzing in
details the image of rebel.