В постановочной статье дается всесторонняя характеристика проблемы теоретических и
методических основ профессиональнопедагогической подготовки преподавателей профессиональнохудожественных дисциплин в высших учебных заведениях. В статье обоснованы теоретические и
методические основы профессиональнопедагогической подготовки преподавателей профессиональнохудожественных дисциплин в высших учебных заведениях; проведен анализ педагогических исследований
по факторах, тормозящих развитие украинского высшего образования; доказана актуальность
исследовательской работы; в соответствии с объектом, предметом, целью и гипотезой исследования,
определены основные задачи; раскрыто концепцию исследования.
The article presents the comprehensive description of the problems of the theoretical and methodological
foundations of vocational and pedagogical training of teachers of professional and artistic disciplines at higher
educational institutions. The article deals with the theoretical and methodological foundations for the vocational
and pedagogical training of teachers of vocational and artistic disciplines, analyzes the educational researches
concerning the factors that hinder the development of Ukrainian higher education. The author demonstrates
the urgency of research, identifies the key objectives according to the subject, object, purpose and hypothesis of
the research; reveals the concept of the research.