Уже зараз постають питання про філософію
розвитку освіти в пост Болонському просторі. Май бутня освіта має «подолати» освіту ХХ століття, вийти за її межі, освоїти нові обрії, утвердитися самодостатньою для людини ХХІ століття. Аналіз економічних, політичних та соціокультурних тенден цій дає можливість зробити висновок про те, що якісні характеристики найближчого майбутнього, а разом з тим і параметри розвитку освіти будуть визначатися певними дієвими
чинниками. У цьому ракурсі перед вищою освітою по новому постають завдання, виконання яких буде достойною відповіддю українського суспільства на виклики нового століття.
Philosophy of education development has become essential in the post Bologna space. The future education has ‘to overcome’ the education of the 20 th century, go beyond its borders, open up new perspectives, and establish itself as sufficient for the human being of the 21 st century. The analysis of the economical, political and socio cultural tendencies gives ground to conclude
that qualitative characteristics of the immediate future as well as parameters of
education development will be defined by several important factors. The new tasks for Higher Education are getting obvious and their realization will be an adequate answer of the Ukrainian society to the challenges of the new century.