У статті порушено проблему застосування герменевтики як методу, теорії, філософії
будь-якої інтерпретації до інтерпретації музичних творів. Здійснено аналіз історичного розвитку герменевтики як методологічної основи навчання майбутніх учителів музики аранжуванню у процесі фахової підготовки, розкрито сутнісний зміст понять “розуміння”, “інтерпретація” та “аранжування”. Відзначено, що інтерпретація та розуміння музичних текстів герменевтичними методами доповнює традиційні форми аналізу музичних творів, акцентовано діалоговий характер герменевтичної методології.
The article was written about the problem of using of hermeneutics as a method, theory, philosophy
of any interpretation regarding the musical interpretation. The historical development of the hermeneutic
as methodological basis of the arrangement teaching of future music teachers in the process of
professional training is analyzed. In this article the essence of the concepts of “understanding”,
“interpretation” and “arrangement”. The author notes that the interpretation and understanding of texts
by hermeneutic’s methods complements the traditional forms of analysis of musical pieces. The dialogue
nature of hermeneutical methodology is marked.