У статті розглянуто проблему професійної мобільності майбутніх учителів фізичної культури як нового явища в національній педагогічній науці. Особливість поданих матеріалів полягає в тому, що автором розкрито андрагогічний підхід в історико-практичному ракурсі. Феномен формування професійної мобільності у процесі фізичного виховання спонукав автора до проведення наукової паралелі історичних витоків мобільності і сучасної світової практики.
The problem of professional flexibility of the prospective PE teachers is a new phenomenon in the national pedagogical science. The given materials are peculiar because the author explores the andragogic approach from the historical-practical perspective. In this article the phenomena of professional flexibility formation during the process of Physical Education prompted the author to make scientific correlations between the historical background of flexibility and the modern international practice.
Perhaps for the first time the attention of sporting community was diverted to the system of professional flexibility formation among the prospective PE teachers with regards to the needs of the national school. The periodisation, suggested by the author is as follows: Sophistic period (Ancient history), Middle Ages; Pan-sophistic period (New Age ХVІІ century); The period or Reformation K. D. Uschynsky (second half XIX c. – beginning of ХХ c.); Explicit period (second half of ХVIII c. - XІX c.); Constructively-flexible period in adult education (end of XX c. – begging of XXI c.); Mentorship period (70-s to present XX с.); The period of Competency (in active use in 60-s of XX c. and is still used nowadays); Cluster period (starting in 2015 and until nowadays).