The paper is devoted to the outlining of the main pedagogical principles of distance learning in technical universities dependable on a range of pedagogical and psychological conditions. The analysis of scientific literature showed the possibilities for bringing innovations and offering new methods and models in distance learning principles implementation. A brief overview of more specific concepts is given and their implementation in distance education for achievement of students’ professional aspirations is underlined. The role of distance learning in the system of higher technical education in science-driven conditions has been outlined, the main advantages and problems of students’ psychological characteristics relevant for consideration in distance education environment have been determined. The article outlines the main students’ pedagogical and psychological characteristics, which must be taken into consideration in the process of the principles introduction in the distance education at technical universities.
Стаття присвячена викладенню основних педагогічних принципів дистанційного навчання в технічних університетах, які залежать від низки педагогічних і психологічних умов. Аналіз наукової літератури показав можливості для
впровадження інноваційних методів і моделей у реалізації принципів дистанційного навчання. Надано короткий огляд низки конкретних концепцій і підкреслено важливість їх впровадження в дистанційну освіту для досягнення професійних уподобань студентів. Зазначена роль дистанційного навчання в системі вищої технічної освіти в наукомістких умовах, визначені основні переваги та проблеми психологічних характеристик студентів, які необхідно враховувати в
умовах дистанційного навчання. У статті окреслені головні педагогічні та психологічні характеристики студентів, на які необхідно зважати в процесі впровадження принципів дистанційного навчання в технічних університетах.