У статті акцентовано увагу на ролі соціальних інститутів у педагогічній спадщині Остапа Макарушки (1867–1931) – педагога, науковця, культурно-освітнього діяча. Родина, школа й церква – ці три інститути повинні гармонійно впливати на виховання молоді. Використано праці О. Макарушки, в яких обґрунтовано роль української сім’ї Галичини у вихованні дитини. Стверджено, що в батьківській хаті, у родинному оточенні дитині прищеплювализагальнолюдські та національні цінності. Практика сімейного виховання передбачала формування в кожної дитини моральних оцінок з позицій добра, любові, справедливості. Зроблено висновок, що, здійснюючи родинне виховання, батьки забезпечують дитині почуття рівно-
ваги, довіри й захищеності. Розкрито форми співпраці сім’ї і школи (батьківські ради, гуртки, педагогічні лекторії, зустрічі, популяризація педагогічної літератури), обґрунтовано необхідність організації педагогічного всеобучу батьків, піднесення їхньої відповідальності за виховання дітей у педагогічному доробку О. Макарушки.
The article deals with the role of social institutions in the pedagogical heritage Ostap Makarushka (1867–1931) – a teacher, a scientist, a cultural and educational figure. Family, school and church – these three institutions must harmoniously influence
the education of young people. The works of O. Makarushka were used, in which the role of the Ukrainian family of Galicia in the upbringing of the child was substantiated. It was discovered that in a parent's home, in a family environment, the child instilled universal and national values. The practice of family education envisaged the formation of moral values in each child from the standpoint of goodness, love, justice. It is concluded that in the process of family education, parents provide the child with a sense of balance, trust and security. The forms of cooperation between the family and the school (parental councils, circles, pedagogical lectures, meetings, popularization of pedagogical literature) are revealed, the necessity of organizing pedagogical all-college parents, raising their
responsibility for the upbringing of children in the pedagogical work of O. Makarushka was substantiated.