Метою дослідження є аналіз та деталізація процесів врегулювання
нормативно–правового забезпечення щодо богословської освіти в Україні.
Процес регулювання та нормативно–правового забезпечення богословської
освіти в Україні пройшов досить складний шлях. Важливим учасником у
вирішенні питань нормативно–правового забезпечення та законодавчого
врегулювання питань богословської освіти відіграла та відіграє Громадська
рада з питань співпраці з церквами і релігійними організаціями при
Міністерстві освіти і науки України. Даний консультативно–дорадчий орган протягом десяти років з дня створення займає активну позицію та здійснює
ряд ініціатив щодо визнання богослов’я повноцінною галуззю в навчально–
науковому середовищі.
В дослідженні застосовані методи аналізу, синтезу, компаративного
аналізу, історичного аналізу, узагальнення та метод системного підходу при
розгляді явища богословської освіти в Україні.
Основні одержані висновки відображають отримані дані шляхом
аналізу антиномій розвитку богословської освіти в пострадянській Україні
шляхом узагальнення тих процесів, які були пов’язані з нормативно–правовим
забезпеченням богословської освіти та її закріпленням в навчально–науковому
середовищі України.
The purpose of the study is to analyze and detail the processes of regulating the
legal and regulatory provision of theological education in Ukraine. The process of
regulation and legal provision of theological education in Ukraine has been a rather
difficult path. The Public Council on Cooperation with Churches and Religious
Organizations under the Ministry of Education and Science of Ukraine has played
and is playing an important role in resolving the issues of regulatory and legal
support and legislative regulation of theological education issues. This advisory
body within ten years since the day of establishment takes an active position and
carries out a number of initiatives to recognize theology as a full–fledged branch in
the educational and scientific environment.
The research uses methods of analysis, synthesis, comparative analysis,
historical analysis, generalization and the system approach method when
considering the phenomenon of theological education in Ukraine.
The main conclusions obtained reflect the obtained data by analyzing the
antinomies of the development of theological education in post–Soviet Ukraine by
generalizing those processes that were associated with the legal and regulatory
provision of theological education and its consolidation in the educational and
scientific environment of Ukraine.