В статье рассмотрены теоретические основы исследования экологического сознания будущего учителя. Проблема преодоления экологического кризиса должна решаться не только в нормативном и техногенном аспектах, но и в аспекте формирования и развития эколого-ориентированного сознания личности. Разработка методов развития эколого-ориентированного сознания молодежи является одним из ведущих задач экологического образования. С позиции разных подходов отечественных и зарубежных ученых обосновано понятие экологического сознания будущего учителя. Проанализирована проблема типизации экологического сознания, выявлены его структурные компоненты и функции.
The paper deals with the theoretical foundations of the study of ecological consciousness of the future teacher . The problem of overcoming the environmental crisis must be addressed not only in the regulatory and man-made aspects, but also in the aspect of the formation and development ekologoorientovanogo consciousness of the individual. Development of methods for the development of consciousness ekologoorientovanogo youth is one of the leading problems of environmental education. From the position of the different approaches of domestic and foreign scholars justified the concept of ecological consciousness of the future teacher . Analyzed the problem of typing, environmental awareness, revealed its structural components and functions.