В статье рассматриваются научные и методические основы профессионального самоосознания в практике профессионального образования практических психологов. Проведен системный анализ научных источников, посвященных вопросам развития профессионального самоосознания в психолого-педагогической практике. Проанализированы особенности профессионального самоосознания практических психологов в контексте обучения в ВУЗе. Охарактеризованы основные проблемы и препятствия профессиональному самоосознанию практических психологов. На примере концептуально-структурной модели системного образования практических психологов определены уровни и предложены пути оптимизации профессионального самоосознания практических психологов.
The article is dedicated to the description of the scientific and methodological foundations of professional self-consciousness in the practice of trade education of practical psychologists. The analysis of the systems of scientific sources, devoted the questions of development of professional self-consciousness in psychological and pedagogical practice is conducted. The features of professional self-consciousness of practical psychologists are analyzed in the context of teaching in higher educational establishments. Basic problems and obstacle for professional self-consciousness of practical psychologists are described. On the example of conceptual-structural model of system education of practical psychologists levels are certain and the ways of optimization of professional self-consciousness of practical psychologists are offered.