У статті розкрито філософський, психологічний і педагогічний контексти понять
“творчість”, “творчий процес”, “творча діяльність” як складних комплексних явищ, детермінованих соціально-психологічними передумовами; розглянуто об’єктивний та суб’єктивний аспекти процесу творчості; виявлено сутність, специфіку, структуру й ознаки творчої художньо-трудової діяльності. Засвоюючи у процесі творчості способи художньо-трудової діяльності, студенти набувають здатності самостійно отримувати не лише знання та вміння, а й досвід організації творчого процесу. Потреба у творчій художньо-трудовій діяльності студентів зумовлюється суспільною необхідністю в конкретному естетично довершеному
декоративно-ужитковому виробі, стимулює виникнення у них творчих ідей, оригінальних задумів, служить спонукальною силою у творенні нового якісного продукту.
Creative artistically-labour activity is examined authors not only as a аксиологичесикй aspect of process and result of aesthetic education, components of professional preparation of future teachers of the labour educating and technologies but also important constituent of model of modern higher pedagogical education. The philosophical is exposed in the article, psychological and pedagogical contexts of concepts “work”, “creative process”, “creative activity” as the difficult complex phenomena, determined by psychological preconditions; the objective is considered and subjective aspects of process of work; essence, specific, structure and signs of creative artistically-labour activity, is educed. Mastering in the process of work methods artistically-labour students acquire ability independently to get not only knowledge and ability but also experience of organization of creative process. Requirement in creative artistically-labour activity of students of determined by a public necessity for the concrete esthetically perfect decoratively-applied good, stimulates an origin for them creative ideas, original intentions, serves as incentive force in creation of new quality product