У статті мовиться про розв’язання проблеми, пов’язаної з удосконаленням організації навчання школярів із
затримкою психічного розвитку у різних умовах (інклюзивний, інтегрований, звичайний клас масової школи).
Здійснено аналіз систематики затримки психічного розвитку, розробленої за патогенетичним принципом.
З’ясовано чинники покладені в основу психолого-педагогічної типології затримки психічного розвитку. В цьому
ключі представлена научуваність, як показник успішності засвоєння нових знань у процесі навчання. Визначені та
описані психолого-педагогічні типи затримки психічного розвитку, пов’язані з дефіцитним розвитком функції
регуляції пізнавальної діяльності при первинно збереженому інтелектуальному розвитку; порушення пов’язані з
нерівномірними проявами пізнавальної активності та продуктивності, при недостатньому інтелектуальному
розвитку і порівняно збереженому рівні научуваності; порушення, що характеризується поєднання низького рівня
інтелектуальної продуктивності і надмірно слабкої пізнавальної активності, та зниженою научуваністю. Відповідно
до виділених психолого-педагогічних типів затримки психічного розвитку визначені умови корекційного навчання
школярів.
The article deals about solving problems related to the improvement of the teaching of students with mental
retardation in inclusive and regular classes of a regular school. The analysis of mental retardation taxonomy developed
by pathogenic principle is conducted. The factors such as heterogeneity, polymorphic disorders of cognitive, emotional
and volitional sphere underlying the existing typologies of mental retardation were found. An important factor
represented is trainability as an indicator of learning new knowledge in the education process. The authors have
identified psychological and pedagogical types of mental retardation, which are intended to ensure optimal conditions for
organizing education of children in this category. In this sense, the authors presented the violations related to the scarce
development of cognitive functions in the regulation originally saved intellectual development; violations that appears
irregular manifestations of cognitive activity and productivity, insufficient intellectual development with relatively
preserved levels of learning; disorder characterized by a combination of low intellectual performance and too weak
cognitive activity; reduced learning ability. According to the selected type of psycho-pedagogical types of this nosology
the conditions of correctional training of students of schools are identified.