Статтю присвячено дослідженню семантичних особливостей дієслів психічної діяльності на рівні лексико-семантичного аналізу. Виокремлено лексико-семантичні групи дієслів психічної діяльності, які мають значення міри і ступеня. Розглянуто градуальність як лексико-семантичну категорію на прикладах дієслів відчуття, бажання, сприйняття, уваги, емоційного стану, емоційного ставлення, знання, пам’яті, мислення. Побудовано градуальні опозиції у межах цих груп, описано градосеми дієслів та розміщено ці лексеми на градуальній шкалі.
Статья посвящена исследованию семантических особенностей глаголов психической деятельности на уровне лексико-семантического анализа. Распределено лексико-семантические группы глаголов психической деятельности, которые имеют значение меры и степени. Рассмотрено градуальность как лексико-семантическую категорию на примерах глаголов ощущения, внимания, желания, восприятия, эмоционального состояния, эмоционального отношения, знания, памяти, мышления. Построено градуальные оппозиции в пределах этих групп, описано градосемы глаголов и распределено эти глаголы на градуальной шкале.
The article is devoted to research of semantic features as verbs of psychological activity on the level of lexical semantic analysis. The lexical- semantic groups of verbs of activity , that have meaning measure and degree are distinguished. The gradation was considered as lexical-semantic category on the examples of verbs of feeling, needs, perception, attention, emotional state, emotional relation, know ledge , memory, thinking. Gradual oppositions are built within the limits of these groups , it is described gradosema of verbs and these lexemes are placed on a gradual scale.