У статті розглядається розвиток спеціальної освіти для дітей з порушенням слуху в Україні у ХІХ – на
початку ХХ століття. Хронологічно за висхідну межу взято початок ХІХ століття, оскільки в цей період на теренах
сучасної України було зроблено перші кроки в організації спеціальних закладів для навчання глухонімих дітей.
Верхня межа становить 1917 рік, після революційних подій якого ця система була зруйнована. Для спеціальних
закладів Західної України верхня межа становить 1939/1945 рік, коли ці території увійшли до складу УРСР. Автор
зазначає, що в умовах реформування національної освіти важливою умовою є переосмислення надбань
спеціальної освіти, окреслення позитивних тенденцій та встановлення історичної істини. Тому історія розвитку
корекційного навчання, освіти та педагогічної думки є важливим джерелом розбудови національної системи
освіти в Україні, оновлення її змісту та структури, об’єктивного висвітлення внеску діячів освіти у процес розвитку
корекційного навчання. Дослідження показало, що на функціонування та розвиток спеціальних закладів впливали
тогочасні освітні реформи, формування сурдопедагогічної громадськості та фінансове становище засновників
закладів.
The article deals with the development of special education for children with hearing impairment in the Ukraine
in the nineteenth - early twentieth century. The author notes that in terms of reforming the national education important
that rethinking heritage special education. Also it is important to outline the positive trends and establishing historical
truth. The development of special schools had an impact: education reform, public, educators and financial situation of
the founding institutions. By 1917 in Ukraine was opened 16 special schools for children with hearing impairments. The
impetus for this has also been the creation in 1898 in St. Petersburg All- custody Empress Maria Feodorovna on deaf.
However, the overall picture is not changed. Special schools (schools) were not included in the submission Ministry of
Education. Assistance and control over them by the Ministry was not. Institutions exist mainly on charitable funds. They
cover only a small number of children. The study found that up to 1917 in Ukraine, which was part of the Russian
Empire, there was no school for deaf children with learning Ukrainian. At the time of the first and second world wars, a
school for deaf children began to close, go under and were completely destroyed.