У статті розглянуто етапи становлення системи спеціальної освіти в Україні, визначено основні напрямки
її модернізації та удосконалення. Проаналізовано низку праць вітчизняних науковців, які займалися питаннями
розвитку та реформування спеціальної освіти. Здійснено аналіз становлення системи корекційної освіти в Україні
в історичному аспекті. Окреслено основні спеціалізації, за якими здійснювалася підготовка корекційних педагогів
в Україні. Зроблено акцент на потребі критичного аналізу історико-педагогічних умов розвитку логопедичної науки
в Україні як певного досвіду для творчого осмислення в ході сучасної модернізації спеціальної освіти в нинішній
соціально-економічній, суспільно-політичній і культурологічній ситуації.
The stages of system of special education’s formation in Ukraine are considered in the article, the main
directions of its modernization and improvement are determined. Numbers of Ukrainian scientists’ works dealing with the
development and reform of special education were analysed. The analysis of the formation of the system of correctional
education in Ukraine in the historical aspect was carried out. The main specializations on which the correctional teachers
trained in Ukraine were determined. The emphasis was placed on the need for a critical analysis of the historical and
pedagogical conditions for the development of speech therapy in Ukraine as a definite experience for the creative
understanding in the course of nowadays modernization of special education in the current socio-economic, sociopolitical
and cultural situation.