DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія » Випуск 33 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21963
Title: Становлення та розвиток спеціальної освіти в Україні: історичний огляд
Other Titles: Formation and development of the special education in Ukraine: historical overview
Authors: Ковальчук, Ж. М.
Keywords: спеціальна освіта
логопедична наука
підготовка корекційних педагогів
підготовка спеціалістів
наукова діяльність
special education
logopedic science
correctional pedagogues’ training
training of specialists
scientific activity
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Ковальчук, Ж. М. Становлення та розвиток спеціальної освіти в Україні : історичний огляд / Ж. М. Ковальчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 33. – С. 31-36.
Abstract: У статті розглянуто етапи становлення системи спеціальної освіти в Україні, визначено основні напрямки її модернізації та удосконалення. Проаналізовано низку праць вітчизняних науковців, які займалися питаннями розвитку та реформування спеціальної освіти. Здійснено аналіз становлення системи корекційної освіти в Україні в історичному аспекті. Окреслено основні спеціалізації, за якими здійснювалася підготовка корекційних педагогів в Україні. Зроблено акцент на потребі критичного аналізу історико-педагогічних умов розвитку логопедичної науки в Україні як певного досвіду для творчого осмислення в ході сучасної модернізації спеціальної освіти в нинішній соціально-економічній, суспільно-політичній і культурологічній ситуації.
The stages of system of special education’s formation in Ukraine are considered in the article, the main directions of its modernization and improvement are determined. Numbers of Ukrainian scientists’ works dealing with the development and reform of special education were analysed. The analysis of the formation of the system of correctional education in Ukraine in the historical aspect was carried out. The main specializations on which the correctional teachers trained in Ukraine were determined. The emphasis was placed on the need for a critical analysis of the historical and pedagogical conditions for the development of speech therapy in Ukraine as a definite experience for the creative understanding in the course of nowadays modernization of special education in the current socio-economic, sociopolitical and cultural situation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21963
Appears in Collections:Випуск 33

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8 Kovalchuk Zhanna.pdf352.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.