У статті розглянуто процес формування когнітивно-рефлексивного компонента
вокального слуху підлітків на музичних заняттях. Розкрито особливості дослідно-
експериментальної роботи на оцінювально-конструктивному етапі. Розроблено систему методичних заходів, що спрямовані на формування співацької підготовленості учнів підліткового віку до аналізу вокально-виконавських дій, зокрема, набуття учнями музично-вокального тезаурусу та розвиток уміння здійснювати слухову координацію вокального звуку в процесі виконавської діяльності. Виокремлено оцінну функцію у формуванні когнітивно-рефлексивного компонента вокального слуху школярів, що дозволяє підліткам оцінювати не лише якість інтонації, але й тембру співацького голосу.
Тhe article deals with the process of formation of the cognitive-reflective component of
vocal hearing of adolescents in music classes. The features of experimental and experimental work on the evaluation-constructive stage are revealed. A system of methodical measures designed to form the singing preparedness of adolescents for the analysis of vocal and performing activities, in particular, the acquisition of musical-vocal thesaurus by students and the development of the ability to perform auditory coordination of vocal sound in the process of performing activities. The value of the evaluation function in the formation of the cognitive-reflective component of vocal
hearing of schoolchildren is singled out, which allows adolescents to evaluate not only the quality of intonation, but also the timbre of the singing voice.