У статті зазначається, що герменевтика є не лише невід’ємною складовою
розгорнутої філософської системи, але й сферою духовної діяльності, без якої неможливе існування як мистецтвознавства, так і педагогіки мистецтва. Актуалізовано потребу у застосуванні художньої герменевтики у фаховій підготовці вчителів. Представлено ретроспективу поняття «герменевтика»,окреслено інтерпретаційні прийоми на різних етапах його розвитку. Розглянуті різні концепції художньої герменевтики як системи
теорій розуміння і інтерпретації твору мистецтва – інтенціональної, формалістичної, симптоматичної, сприйняття та реакції. Зазначається, що специфікою роботи майбутнього вчителя мистецьких дисциплін є посередництво між митцем, художнім твором та учнем. Окреслені можливості використання представлених теорій на практиці, зокрема, в процесі створення вербальної художньо-педагогічної інтерпретації твору мистецтва.
The article states that hermeneutics is not only an integral part of the deployed
philosophical system, but also a sphere of spiritual activity, without which the existence of both art studies and the pedagogy of art is impossible. of the Need for the use of artistic hermeneutics in the professional training of teachers has been actualized. The retrospective of the concept of "hermeneutics" is presented, interpretations are outlined at various stages of its development. Different conceptions of artistic hermeneutics as a system of theories of understanding and interpretation of the work of art - intentional, formalistic, symptomatic, perception and reaction - are considered. It is noted that the specificity of the future teacher of artistic disciplines is the mediation between the artist, the artistic product and the student. The possibilities of using the presented theories in practice, in particular, in the process of creating a verbal artistic and pedagogical interpretation of a work of art are outlined. Verbal interpretation of artistic values contained in works of art is not merely a statement of artistic facts, but a deliberate influence on a person's feelings; that is, promoting the understanding of artistic
works. The specificity of the future teacher of artistic disciplines is the mediation between the artist, the artistic work and the disciple. Future teachers should be aware that the knowledge of the work of art in the broadest sense of the word - the process of dialogue, which includes respect for the views of the author, the content of the work and to his own view of things, that awareness of his own "I".