Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Якісне сприйняття музичної інформації студентами-піаністами як основа її запам’ятовування в процесі підготовки до прилюдних виступів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Юник, Д. Г.
dc.contributor.author Юник, Т. І.
dc.date.accessioned 2018-11-26T07:25:45Z
dc.date.available 2018-11-26T07:25:45Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Юник, Д. Г. Якісне сприйняття музичної інформації студентами-піаністами як основа її запам’ятовування в процесі підготовки до прилюдних виступів / Д. Г. Юник, Т. І. Юник // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 89-93. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21750
dc.description.abstract У статті висвітлено психологічні механізми сприймання музичної інформації студентами-піаністами, яке забезпечує подальше її запам’ятовування у процесі їх підготовки до прилюдних виступів. Обґрунтовано потребу в якісному розпізнанні глобальних та локальних ознак стимулів текстових і виконавських компонентів музичних творів, що впливають на зорові, слухові й дотикові рецептори студентів-піаністів. Доведено, що розпізнання ознак стимулів музичної інформації – це розгорнутий в часі процес, тривалість якого залежить від кількості одночасного їх сприймання і легкості диференціювання. ua
dc.description.abstract В статье освещены психологические механизмы восприятия музыкальной информации студентами-пианистами, которые обеспечивают ее дальнейшее запоминание в процессе их подготовки к публичным выступлениям. Обосновано потребность в качественном распознавании глобальных и локальных обозначений стимулов текстовых и исполнительских компонентов музыкальных произведений, которые воздействуют на зрительные, слуховые и тактильные рецепторы студентов-пианистов. Доказано, что распознавание признаков стимулов музыкальной информации – это развернутый во времени процесс, длительность которого зависит от количества одновременного их восприятия и легкости дифференциации. ua
dc.description.abstract The psychological mechanisms of development of readiness of students-pianists to public performances are shown in the article. The methodology of differentiation of the indicated phenomenon into three parts – “general professional qualification”, “technical readiness” and “readiness of the concert program” – is justified. The first component directly affects the performance of the activity in emotiogenic conditions. The presence of a high level of General professional training provides them with the opportunity to escape themselves from the negative influence of irritants and immerse themselves in the creative process. Technical readiness of students-pianists often borders on virtuosity. It depends on muscular-power movements, time ratios for individual movements and their sensomotor coordination. The willingness of the concert program is defined by the degree of formation of interpretive models of piece of music. The basis of this program is not only automatization performing actions, but high-quality remembering of musical information. It’s proved the thesis that musical the achievement of high quality of remembering of musical information is possible only in case of rapid and accurate determination of the signs of its incentives. The identification of the signs of the incentives musical information is a detailed process in time. The smaller is the characteristics of the stimuli, the more time is spent on recognition. Simultaneous perception of the characteristics of the stimuli is carried out by producing a small quantity, ease of identification and differentiation. Availability of variable similarity of characteristics of the stimuli of musical information requires a sequential check of each option. The test sequence of such features is automatically generated. If the same stimuli cause different reactions from the students-pianists, the efficiency of the process of their identification may be reduced. The need for quality recognition of global and local characteristics of the stimulus of textual and performing components of pieces of musical is proven in the article. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject сприйняття ua
dc.subject запам’ятовування ua
dc.subject музична інформація ua
dc.subject ознаки стимулів ua
dc.subject студенти-піаністи ua
dc.subject сценічні виступи ua
dc.subject восприятие ua
dc.subject запоминание ua
dc.subject музыкальная информация ua
dc.subject признаки стимулов ua
dc.subject студенты-пианисты ua
dc.subject сценические выступления ua
dc.subject perception ua
dc.subject remembering ua
dc.subject musical information ua
dc.subject characteristics of the stimulus ua
dc.subject students-pianists ua
dc.subject stage performances ua
dc.subject.classification 78.071.2:159.922:37 ua
dc.title Якісне сприйняття музичної інформації студентами-піаністами як основа її запам’ятовування в процесі підготовки до прилюдних виступів ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу