Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості і компоненти евристичної освіти у професійній підготовці майбутнього педагога

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лазарєв, М. О.
dc.contributor.author Лазарєва, О. М.
dc.date.accessioned 2018-11-16T13:54:44Z
dc.date.available 2018-11-16T13:54:44Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Лазарєв, М. О. Особливості і компоненти евристичної освіти у професійній підготовці майбутнього педагога / М. О. Лазарєв, О. М. Лазарєва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 53-59. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21736
dc.description.abstract Провідна мета університетської підготовки майбутнього педагога авторами розглядається як створення необхідних соціально-педагогічних умов для його успішної професійної самореалізації. Запропоновано нову класифікацію видів евристичної діяльності у відповідності з різними рівнями прояву творчого потенціалу освітніх суб’єктів. Означені види формують і відповідні професійно-творчі якості майбутнього фахівця в середовищі суттєво модернізованих основних компонентів евристичної освіти. Серед них виокремлено лекції прямої дії, захист на практичних заняттях створених освітніх продуктів, організацію педагогічної практики як проектно-дослідницьких студій учителів-майстрів і майбутніх педагогів з виходом спільної професійно-творчої продукції на конкурси, олімпіади, виставки і конференції. ua
dc.description.abstract Основная цель университетской подготовки будущего педагога авторами рассматривается как создание необходимых социально-педагогических условий для его успешной профессиональной самореализации. Предложена новая классификация видов эвристической деятельности в соответствии с различными уровнями проявления творческого потенциала образовательных субъектов. Указанные виды формируют и соответствующие профессионально-творческие качества будущего специалиста в среде существенно модернизированных основных компонентов эвристического образования. Среди них выделены лекции прямого действия, защита на практических занятиях созданных образовательных продуктов, организация педагогической практики как проектно-исследовательских студий учителей-мастеров и будущих педагогов с выходом совместной профессионально-творческой продукции на конкурсы, олимпиады, выставки и конференции. ua
dc.description.abstract The article according to the requirements of the National doctrine of education in Ukraine, the purpose of university training of future teachers is viewed as providing necessary social and educational conditions for their successful personal and professional fulfillment, ie the formation of spiritual and professional maturity, motivational readiness and procedural and technological ability to create socially significant original educational products in different types and situations of educational and research activity. Realization of this goal is possible only in case of applying of innovative educational models and technologies in higher education, including the system of heuristic education, which is clearly agreed with the educational purpose of the country and specifies the process of self-realization as the establishment of professional and creative qualities of future teachers, essential for establishing students’ educational products, the quantity and quality of which objectively reveal the progress of self-realization. Informative and creative independence, freedom of choice and individual educational trajectory of educational products combined with ongoing dialogue interaction of students at all stages of education and various activities is another indispensable feature of heuristic education. In recent studies, the authors suggest a new classification and characteristics of types of heuristic activities according to different levels of manifestation of educational subjects’ creative potential. In particular, the following types of heuristic activity (for the growing tendency of creative potential) are identified as heuristic-searching, heuristic-transformative, constructive, creative activities. These types form corresponding heuristic levels of thinking and practical activity of future teachers in the surrounding of significantly modernized core components of heuristic professional education. Thus, traditional lectures are replaced by the lectures of direct action (by methods of B. Korotyayev and M. Lazarev), which trend to profound reading and comprehension of text provided in advance, students’ presentations of basic ideas and conclusions of theoretical material. Practical classes are devoted mainly to defense of students’ important projects, other educational products and their critical analysis; teaching practice gradually turns into experienced teachers and future teachers’ design-research studies with access of common educational products to contests, competitions, exhibitions and conferences. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject майбутній педагог ua
dc.subject професійна самореалізація ua
dc.subject евристична освіта ua
dc.subject освітні продукти ua
dc.subject професійно-творчі якості ua
dc.subject лекції прямої дії ua
dc.subject будущий педагог ua
dc.subject профессиональная самореализация ua
dc.subject эвристическое образование ua
dc.subject образовательные продукты ua
dc.subject профессионально-творческие качества ua
dc.subject лекции прямого действия ua
dc.subject future teacher ua
dc.subject professional self-realization ua
dc.subject heuristic education ua
dc.subject educational products ua
dc.subject professional-creative qualities ua
dc.subject lectures of direct action ua
dc.subject.classification 378.14:371.133 ua
dc.title Особливості і компоненти евристичної освіти у професійній підготовці майбутнього педагога ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу