Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Характеристика структурної організації творчої педагогічної позиції майбутнього вчителя образотворчого мистецтва

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лі Хан
dc.date.accessioned 2018-11-16T09:44:22Z
dc.date.available 2018-11-16T09:44:22Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Лі Хан. Характеристика структурної організації творчої педагогічної позиції майбутнього вчителя образотворчого мистецтва / Лі Хан // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 11-16. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21723
dc.description.abstract У статті розкрито компонентну структуру творчої педагогічної позиції майбутніх учителів образотворчого мистецтва та обґрунтовано систему критеріїв та показників сформованості досліджуваної інтегральної характеристики особистості студентів-художників. Визначено, що творча педагогічна позиція майбутнього вчителя образотворчого мистецтва є цілісним утворенням, яке представляє собою сукупність аксіологічно-мотиваційного, змістовно-когнітивного, творчо-операційного та особистісно-рефлексивного компонентів, між якими спостерігається діалектичний взаємозв’язок, взаємодія та взаємопроникнення. ua
dc.description.abstract В статье раскрыто компонентную структуру творческой педагогической позиции будущих учителей изобразительного искусства и обоснована система критериев и показателей сформированности исследуемой интегральной характеристики личности студентов-художников. Определено, что творческая педагогическая позиция будущего учителя изобразительного искусства является целостным образованием, которое представляет собой совокупность аксиологически-мотивационного, содержательно-когнитивного, творчески-операционного и личностно-рефлексивного компонентов, между которыми наблюдается диалектическая взаимосвязь, взаимодействие и взаимопроникновение. ua
dc.description.abstract The article presents the multi-component structure of the creative pedagogical attitude of future teachers of fine arts. Also, the criteria and indicators system for evaluation of formation of integral description of fine-arts students individualization is qualified. The multi-component structure of creative pedagogical attitude of future creative arts teachers is defined with due respect to its complexity and variety as comprising acseological and motivational, content and cognitive, creative and operational, individual and reflexive components , that establish the complex integral unity based on their common dependence and interaction which also results in emerging qualities and specific particularities of respective components. Among the above components, acseological and motivational component is examined in the structure of creative pedagogical position considering the predominant influence on breeding of individual by its search, motives, settled system of values and pedagogical habits. Content and cognitive component of creative pedagogical position expresses the priority of conscious professionally-oriented operation of knowledges, profound formation of artistic and pedagogical skills, developing professional self-operating and creative attitude to pedagogical activities during the training of the students. Creative and operational component is based on settled habits and skills and their creative implementation, that witness the actual creative activities of the students in relation to proper exploitation of respective tools by the individual for formation and performance of its creative pedagogical position. Individual and reflexive component is defined in respect of specific capacities and qualities that accompany the creative pedagogical attitude and allows to examine the importance of creative habits, creative potential, creative individuality, reflection and self-reflection in consolidated structure of the phenomenon of creative pedagogical position. The above analysis of substantial components of creative pedagogical attitude of future fine arts teachers provides the criteria and indicators for these integral personal features. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject творча педагогічна позиція ua
dc.subject майбутній учитель образотворчого мистецтва ua
dc.subject структурна організація ua
dc.subject компоненти ua
dc.subject критерії ua
dc.subject показники ua
dc.subject творческая педагогическая позиция ua
dc.subject будущий учитель изобразительного искусства ua
dc.subject структурная организация ua
dc.subject компоненты ua
dc.subject критерии ua
dc.subject показатели ua
dc.subject pedagogical position ua
dc.subject creative pedagogical attitude ua
dc.subject future teacher of fine arts ua
dc.subject structural organization ua
dc.subject components ua
dc.subject criteria ua
dc.subject indicators ua
dc.subject.classification 378.011.3-051 : 7 ua
dc.title Характеристика структурної організації творчої педагогічної позиції майбутнього вчителя образотворчого мистецтва ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу