У артистичному плаванні особлива увага приділяється ефективному виконанню складних фігур та їх комбінацій. Досконале виконання складної змагальних вправ вимагає від спортсменок високого рівня розвитку координаційних здібностей, точного виконання технічних елементів, відчуття ритму, «відчуття води», гнучкості, швидкісно-силових якостей.Оцінка рівня розвитку рухових здібностей спортсменок проводилася за 7 тестовими завданнями. Крім цього спортсменки виконували комплекс фігур змагальної програми, який дозволив порівняти
результати ближнього резерву національної збірної з артистичного плавання. Виконано порівняльний аналіз рівня спеціальної фізичної підготовленості та змагальної діяльності спортсменок різного віку та рівня спортивної майстерності у артистичному плаванні. На основі результатів тестування спортсменок національної збірної визначені модельні показники спеціальної фізичної підготовленості.
A comparative analysis of the level of special physical fitness and competitive activity of
athletes of different ages in artistic swimming is carried out. Model indicators of special physical fitness are determined ased based on the results of testing the national team athletes. Presently, in a theory and practice of sport, it is known that the achievements of athletes in the artistic swimming depend on the level of development of their physical skills. Where most important of them are: flexibility, cordination capabilities, feeling of the rhythm, abilityto execut emovements one with another and together with the music, athletes must demonstrate strength and power necessary to provide support for any weight held above the water, and for stability in all figure positions and movements. Mastering these skills directly influences the results in this type of sport. For this reason, in the process of training and performance on competitions in the artistic swimming the special attent ionmustbe directed at acquirement of difficult figures and their combinations, which require high level athlethes to develop their ability to have full body extension throughout action, be aware of the body alignment, and finally sense the music rhythm. Thus, 17-18 year old girls are significantly behind the athletes from the national team. In this age group, special attention should be paid to the following indicators: hanging knee raises, jumping up from the seat position, rotation in the shoulder joints with a jumping rope and a handstand. But in group of 15-16 year old athletes allow to mark, that this group practices on corresponding for this age-related group levels. Based on the coefficient indexes of variations in 7 tests this age group has a high level of preparedness. However, in this age group it is important to pay attention to the development of flexibility and mastering a handstand. The analysis of index results of the following exersises in the group of highly skilled athletes testifies that in this group it is
necessary to individually pull up a few athletes to the level of leaders for the following indexes: hanging knee raises, rotation in the shoulder joints with a jumping rope and a handstand.