В статті розкрито методику розвитку силових якостей студентів вищих навчальних закладів вправами з пауерліфтингу. Встановлено, що силова підготовленість, досягнута студентами у процесі спеціалізованого тренування, має широке позитивне перенесення у різних видах життєдіяльності людини. Методика розвитку силових якостей побудована на засадах теорії адаптації, теорії навчання рухових дій та розвитку фізичних якостей, планування фізичного навантаження, а також загальної теорії підготовки спортсменів у паерліфтингу. Методика розвитку силових якостей засобами пауерліфтингу враховує педагогічні умови формування власного потенціалу студента (мотивація, індивідуально-психологічні якості, рівень фізичного розвитку і фізичної підготовленості, стан здоров‟я тощо) та активізує його фізкультурно-оздоровчу діяльність
The article covers the methodology of strength qualities of higher educational establishments students development by means of powerlifting. It is established that power preparedness, achieved by students in the process of specialized training, has a broad positive application in various types of human activities. The methodology of power qualities development is based on the principles of adaptation theory, the theory of motor activity training and the development of physical qualities, the planning of physical activity, as well as the general theory of training of athletes in powerlifting. The regulation of the organization of pedagogical research allows considering the methodology for developing of student strength skills by means of powerlifting exercises as an open dynamic system that has many interconnected and interrelated elements. When creating the methodology, it was taken into account that its factors and components can be influenced by environmental factors, the quality of student‟s life, the system of pedagogical influences, age, and functional abilities, and preferences of students. The question of the development of the strength qualities of university students is rather broad, requiring a comprehensive solution. The methodology of the development of power qualities by means of powerlifting takes into account the pedagogical conditions for the formation of the student's own potential (motivation, individual psychological qualities, the level of physical development and physical fitness, state of health, etc.) and intensifies his or her physical culture and recreation activities. The developed methodology of the development of power qualities for students of higher educational establishments by means of powerlifting exercises consists of three elements: motivational, appraisal and evaluation, which determine its functional structure.