Технологія корекції порушень постави студентів з урахуванням виявленого стану її біогеометричного профілю, показників гоніометрії тіла та фізичної підготовленості включає три етапи – підготовчий, коригуючий, підтримувальний, кожен з яких вирішував відповідні завдання й передбачав застосування п‟ятнадцяти комплексів фізичних вправ різної цільової спрямованості.
Технологія корекції тілобудови студентів в процесі фізичного виховання з урахуванням рівня стану біогеометричного профілю постави базується на структурних компонентах: організаційному, діагностичному, методичному, контрольно-корекційному, інформаційному та результативному. Технологія складається з підготовчого, корекційного, підтримуючого етапів, включає 5 блоків фізичних вправ та інформаційно-методичну систему «Рerfectum Corpus». Результати формуючих експериментів підтвердили доцільність розробленої концепції та дозволили відкрити нові перспективи профілактики фіксованих порушень опорно-рухового апарату студентів у процесі фізичного виховання. Перспективи подальших досліджень пов‟язані з розробкою науково обґрунтованої програми корекції тілобудови студенток з урахуванням рівня стану біогеометричного профілю постави.
The paper presents information on the conception of the prevention and correction of functional disorders of the musculoskeletal system of students in the process of physical education, namely its practical implementation. To implement the theoretical concepts of the conceptionthe author developed technologies of the prevention and correction of functional disorders of the musculoskeletal system of students in the process of physical education. The technology of the correction of students‟ abnormalities, taking into account the state of the biogeometric profile, the indicators of goniometry of the body and physical fitness, includes three stages – preparatory, corrective, and supporting, each solving the corresponding tasks and ensuring the use of fifteen complexes of physical exercises of different target orientation. The technology of the correction of the body structure of students in the process of physical education, taking into account the state of the biogeometric profile of posture, is based on several structural components: organizational, diagnostic, methodical, control-correctional, informational and effective. The technology consists of the preparatory, correctional, and supportive stages, as well as includes 5 physical exercise units and the information-methodical system “Perfectum Corpus”. The results of the forming experiments confirmed the feasibility of the developed conception and allowed to open up new perspectives of the prevention of fixed disorders of the musculoskeletal system of students in the process of physical education. The prospects for further research are related to the development of the scientifically grounded correction of the body structure of students, taking into account the state of the biogeometric posture profile.