У статті проаналізовано та обґрунтовано необхідність впровадження та використання у навчальному
процесі студентів спеціальних медичних груп таких нетрадиційних видів рухової активності як система Табата,
йога, калланетика, стретчинг та аквааеробіка з метою зацікавлення й залучення їх до занять даними видами
фітнесу як одного із підходів в системі оздоровлення та здоров`язбереження студентів спеціальних медичних груп,
що будуть забезпечувати відновлення порушених функцій організму, підвищувати розумову і фізичну працездатність
в умовах навчальної діяльності у педагогічному ВНЗ, а також для формування особистості студентів - майбутніх спеціалістів у галузі педагогіки.
The article deals with
the most acute problem of the present - strengthening and preserving the health of the population of Ukraine and potential ways
of its solution. This problem is exacerbated by students and students with a health condition and classified into special medical
groups. The paper provides recommendations for the formation of knowledge on the preservation and strengthening of the moral,
physical and mental health of students of special medical groups of pedagogical institutes, as fully developed specialists, in
further professional activities. Formation of knowledge on the preservation and strengthening of students' health is one of t he
priorities of higher education. The necessity of introducing and using students of special medical groups of non-traditional types
of motor activity such as the Tabata system, yoga, callanetics, stretching, aqua aerobics, etc. is analyzed and substantiated . The
use of these types of fitness programs is recommended for the purpose of interest and involvement of young people in the
classes by these types of fitness and as one of the approaches in the system of health improvement and health of students of
special medical groups that will provide restoration of violated functions of the organism, improve mental and physical capacity in
conditions educational activity of pedagogical university. Also, the proposed programs will promote the formation of students '
future students in the field of pedagogy. Non-traditional types of fitness are recommended as a health-preservation and
promotion tool in elective conditions, for use in sectional exercises as well as for independent student youth work.