Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості методики формування навичок пересування дітей молодших класів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кожанова, О. С.
dc.contributor.author Чекмарьова, В. В.
dc.contributor.author Цикоза, Є. В.
dc.date.accessioned 2018-09-06T12:32:13Z
dc.date.available 2018-09-06T12:32:13Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Кожанова, О. С. Особливості методики формування навичок пересування дітей молодших класів / О. С. Кожанова, В. В. Чекмарьова, Є. В. Цикоза // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 11 (93). - С. 49-52. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20715
dc.description.abstract В статті розглядається проблема становлення навичок пересування, їх удосконалення та автоматизація в учнів початкових класів. Серед нормативних вимог школи пересувань у початкових класах входять вивчення та вдосконалення основних способів виконання ходьби, бігу, танцювальних кроків, лазіння та перелізання, пересування на лижах та ковзанах, плавання. Протягом 2 місяців ми впроваджували в навчальний процес учнів 4 класу у складі 10 школярів (основна група) програму вдосконалення навичок основних видів пересувань (біг, ходьба, танцювальні кроки, лазіння та перелізання) згідно навчальній програмі, що мала позитивний вплив за показниками рівня досягнень учнів у виконуваних тестах. Серед учнів, які прийняли участь у експерименті за результатами 4 рухових завдань 62,5 % досліджуваних мали високий рівень досягнень, а 37, 5 %– середній рівень. ua
dc.description.abstract Primary school pupils are formed by basic vital actions. Therefore, an important feature of the content of the curriculum on physical culture is the availability of a school of movements, which includes studying and improving the basic ways of walking, running, dancing steps, climbing, skiing, skating and swimming. The main tasks of the learning process are: the acquisition of special knowledge; mastering technique of different ways of moving; developing the ability to use it in different conditions; the formation of motor skills. The training will be successful in the context of the joint activities of the teacher and pupil, with the leadership role of the teacher and the consciousness and activity of pupils in the class. Therefore, the purpose of our study was to improve the teaching methods for the main types of movements for children at a junior school age. As a result of pedagogical testing results of pupil's achievements (n = 20) in skills of movement in four motor tasks were received. The group received the highest result for the performance of the shuttle run, the lowest for playing dance steps and combinations. In general, 30% of the pupils who took part in the test had a low level of achievement, 50% had an average and 20% had a high achievement. In the course of 2 months, we introduced a program with the goal of improving the skills of the main types of movement (running, walking, dancing steps, climbing) in the 4th grade of the 10 pupils (main group) according to the curriculum. As a result, it was found that the main group of pupils (n = 10) had high levels of achievement. Thus, 62,5% of the subjects received a high level of achievement and 37, 5% received an average level. The result of the lowest level was not received by any pupil. This fact testified that the applied program of improving the skills of movement improved the results of students' compliance with standards. Therefore, the proposed program is effective and can be used by teachers at physical education lessons when studying the section "School of Movement". ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject учні початкових класів ua
dc.subject школа пересувань ua
dc.subject ходьба ua
dc.subject біг ua
dc.subject танцювальні кроки ua
dc.subject лазіння та перелізання ua
dc.subject навичка ua
dc.subject primary school pupils ua
dc.subject school of movement ua
dc.subject walking ua
dc.subject running ua
dc.subject dance steps ua
dc.subject climbing ua
dc.subject skill ua
dc.title Особливості методики формування навичок пересування дітей молодших класів ua
dc.title.alternative Features of the formation method of movement skills of primary school pupils ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу