У статті визначений стан моральної вихованості суб’єктів спортивної діяльності за допомогою анкетування,
обговорення моральних якостей, структурування системи ціннісних орієнтацій за методикою М. Рокича. Наведені
внутрішні і зовнішні чинники, які взаємодіють у процесі морального розвитку особистості. Автором науково
обґрунтовані підходи до визначення рівня моральної вихованості. З’ясовано, що шляхами підвищення рівня моральної
вихованості є формування моральних якостей із залученням вихованців у практичну діяльність та забезпечення
усвідомлення ними змісту загальнолюдських моральних цінностей.
The state of moral
upbringing of the subjects of sports activity with the help of questionnaires, discussion of moral qualities, structuring of the system of
value orientations by the method of M. Rokich are defined in the article. According to the results of the test M. Rokicha received that
ranking from the most important to the less important relevant values-goals: health, interesting work, love, materially secured life, the
presence of good and loyal friends. To achieve these goals, the necessary values-means: parenting, cheerfulness, independence,
rationalism, breadth of views. The internal and external factors that interact in the process of the moral development of the individual
are presented. Internal factors of moral development of an individual are internal position, receptivity, conviction, educational ability,
ability to emotional response, spiritual needs. External factors are a form of life of the student that can contribute to the development
of the given qualities or to counteract it, living conditions, media and propaganda, level of development and living conditions of the
collective, public opinion, psychological climate, athlete's position in the system of collective relations. The author scientifically
substantiates approaches to the determination of the level of moral upbringing. It is found out that the ways of increasing the level of
moral upbringing are the formation of moral qualities, the involvement of pupils in practical activities, ensuring their awareness of the content of universal moral values.