DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 1 (95) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20266
Title: Діагностика стану моральної вихованості суб’єктів спортивної діяльності
Other Titles: Diagnostics is of the state of moral upbringing of subjects of sports activity
Authors: Жукова, Г. В.
Keywords: моральне виховання
моральний розвиток
моральна вихованість
суб’єкти спортивної діяльності
moral education
moral development
moral upbringing
subjects of sports activity
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Жукова, Г. В. Діагностика стану моральної вихованості суб’єктів спортивної діяльності / Г. В. Жукова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 1 (95). - С. 19-22.
Abstract: У статті визначений стан моральної вихованості суб’єктів спортивної діяльності за допомогою анкетування, обговорення моральних якостей, структурування системи ціннісних орієнтацій за методикою М. Рокича. Наведені внутрішні і зовнішні чинники, які взаємодіють у процесі морального розвитку особистості. Автором науково обґрунтовані підходи до визначення рівня моральної вихованості. З’ясовано, що шляхами підвищення рівня моральної вихованості є формування моральних якостей із залученням вихованців у практичну діяльність та забезпечення усвідомлення ними змісту загальнолюдських моральних цінностей.
The state of moral upbringing of the subjects of sports activity with the help of questionnaires, discussion of moral qualities, structuring of the system of value orientations by the method of M. Rokich are defined in the article. According to the results of the test M. Rokicha received that ranking from the most important to the less important relevant values-goals: health, interesting work, love, materially secured life, the presence of good and loyal friends. To achieve these goals, the necessary values-means: parenting, cheerfulness, independence, rationalism, breadth of views. The internal and external factors that interact in the process of the moral development of the individual are presented. Internal factors of moral development of an individual are internal position, receptivity, conviction, educational ability, ability to emotional response, spiritual needs. External factors are a form of life of the student that can contribute to the development of the given qualities or to counteract it, living conditions, media and propaganda, level of development and living conditions of the collective, public opinion, psychological climate, athlete's position in the system of collective relations. The author scientifically substantiates approaches to the determination of the level of moral upbringing. It is found out that the ways of increasing the level of moral upbringing are the formation of moral qualities, the involvement of pupils in practical activities, ensuring their awareness of the content of universal moral values.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20266
Appears in Collections:Випуск 1 (95)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zhukova G. V.pdf365.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.