Стаття присвячена розгляду поняття автономії як особливого конструкту у процесі
вивчення іноземної мови. Уточнюється зміст поняття “навчальна автономія”, яке
конструюється з точки зору процесу прийняття самостійних рішень студентом. Навчальна
автономія як ставлення студента до предмету, що вивчається, дозволяє сформувати новий
тип особистості, здатної отримувати будь-які необхідні знання, приймати адекватні рішення
та спрямовувати навчальний процес на усіх рівнях. Такий підхід сприяє досягненню кінцевої
мети іншомовної освіти – формуванню незалежної особистості, яка зможе виступати
повноправним учасником широкого освітнього процесу, а також міжкультурної комунікації, що відбувається у різноманітних соціокультурних контекстах. Наголошується важливість
відповідального ставлення студента до предмету, який вивчається, у процесі формуванні
комунікативної компетентності, що в умовах неперервної освіти протягом життя може
виступати основою саморозвитку особистості.
Статья посвящена рассмотрению понятия автономии как особого конструкта в сфере
изучения иностранного языка. Уточняется содержание понятия “учебная автономия”,
которое конструируется с точки зрения процесса принятия самостоятельных решений
обучаемым. Учебная автономия как отношение студента к изучаемому предмету позволяет сформировать новый тип личности обучаемого, способной получать любые необходимые
знания, принимать адекватные решения и направлять учебный процесс на любом уровне. Такой
подход способствует достижению конечной цели иноязычного образования – формированию
независимой мотивированной личности, которая может выступать полноправным
участником широкого образовательного процесса, а также межкультурной коммуникации,
проходящей в разнообразных социокультурных контекстах. Подчеркивается важность
ответственного отношения студента к изучаемому предмету в процессе формирования
коммуникативной компетентности, что в условиях обучения в течение жизни может
выступать основой саморазвития личности.
The article aims at considering autonomy as a specific construct within the framework of foreign
language teaching. Learner autonomy may be defined as a student’s attitude to the discipline studied,
which will result in building a new kind of a learner’s identity capable of acquiring any necessary
knowledge, making relevant choices, thus forming a professional competence. This, in its turn, will
secure the achievement of the ultimate aim of foreign language teaching, i.e. forming an independent
and highly motivated full-fledged participant of a broad educational process and improve the average
level of university graduates. With learners directing the process of education, learner autonomy can
be viewed as a basis for self-development within the currently proclaimed framework of life-long
learning. The notion of learner autonomy is constructed in terms of a decision-making process while a
student’s conscious and responsible attitude to the discipline taught is emphasized. However, autonomy
should not be confused with self-instruction or less responsibility or attention on the part of a teacher.