В статті розглянуто питання структури фізичної та функціональної підготовленості студентів. Проведений аналіз існуючих показників рівня фізичної та функціональної підготовленості дозволив виявити три компоненти – "фізичний", "ваго-ростовий", "функціональний", на які слід зробити акцент при плануванні та змісту занять з фізичного виховання студентів. Отримані експериментальні дані дозволяють зазначити, що при підготовці студентів інститутів та університетів внутрішніх справ слід приділяти швидкості, загальній витривалості, показникам росту та ваги тіла, а також функціонування системи зовнішнього дихання. Проведений аналіз дозволив констатувати, що факторна структура прояву фізичної підготовленості має тісний зв'язок з рівнем функціональної підготовленості студентів.
В статье рассмотрены вопросы структуры физической и функциональной подготовленности студентов. Проведенный анализ существующих показателей уровня физической и функциональной подготовленности позволил выявить три компонента - "физический", "весо-ростовой", "функциональный", на которые необходимо сделать акцент при планировании и определении содержания занятий по физическому воспитанию студентов. Полученные экспериментальные данные позволяют сделать вывод, что при подготовке студентов институтов и университетов внутренних дел основное внимание следует уделять скорости, общей выносливости, росто-весовым показателям, а также уровню функционирования системы внешнего дыхания. Проведенный анализ позволил констатировать, что факторная структура физической подготовленности имеет тесную связь с уровнем функциональной подготовленности студентов.
In the article the question of physical structure and functional fitness of students. The aim - to determine the structure of the physical fitness of students 1-2 courses University of Internal Affairs. The study was conducted at the Dnepropetrovsk State University of Internal Affairs, the students of 2nd year faculty training for the police departments of public security. The study was attended by 56 students. The level of physical and functional fitness was assessed using the following tests and functional tests, body weight, height, test Shtange, test Ghencea, heart rate, vital capacity, running 100m, 1000m run, integrated strength exercises (h). All the data processed by mathematical statistics.
The analysis of existing indicators of physical and functional training revealed three components - "physical", "height and body weight", "functional", which should focus in the planning and content of physical training of students. The experimental data allow us to note that in preparing students of institutes and universities should be given to internal affairs speed, overall endurance, growth rate and body weight, as well as the system of external breathing. The analysis allowed to conclude that the factor structure of the manifestation of physical fitness have a close relationship with the level of operational preparedness of students.