У статті крізь призму антропоцентричності досліджуються особливості ідіодискурсу американського письменника-гумориста Дейва Баррі. Авторська індивідуальність та творчий потенціал, представлені в його текстах, є проявом лінгвокреативного мислення. Креативність як інструмент створення карнавальної моделі світу автора втілюється в його стилі, манері письма, темах, сюжетах, образах тощо. Комічна тональність художніх текстів Дейва Баррі формує карнавальну модель світу, особливе світосприйняття, яке проявляється у формі графо-фонетичних та стилістичних прийомів
В статье сквозь призму антропоцентричности исследуются особенности идиодискурса американского писателя-юмориста Дейва Барри. Авторская индивидуальность и творческий потенциал, представленные в его текстах, являются проявлением лингвокреативного мышления. Креативность как инструмент создания карнавальной модели мира автора воплощается в его стиле, манере письма, темах, сюжетах, образах и т.п. Комическая тональность художественных текстов Дейва Барри формирует карнавальную модель мира, особое мировосприятие, которое проявляется в форме графо-фонетических и стилистических приемов.
In the article features of idiodiscourse of the American writer-humorist Dave Barry are studied through the prism of antropocentricity. The author’s individuality and creative potential, represented in his texts are the display of linguocreative thinking. Creativity as an instrument of creation of the author’s carnival model of the world is shown up in his style, writing, themes, subjects, images etc. Linguocreative thinking gives an opportunity to creatively deviate from standard ways of the author’s self-consciousness, his verbal self-expression where the latest depends on the level of linguistic competence that is grasp of vocabulary, grammar, ability to adequately perceive and create texts according to communicative tasks. Comic tonality of the literary texts written by Dave Barry forms the carnival model of the world, special perception of the world, which arises in the form of phono-graphic and stylistic devices. Among the most specific phono-graphic devices italics, graphic signs, capitalization are singled out. Stylistic devices are represented by allusion, paradox, self-irony, hyperbole in Dave Barry’s text of art.