У статті проаналізовано взаємозв’язок понять «соціальне виховання»
«духовність», «бездуховність» особистості в контексті професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна педагогіка». Визначено причини, які впливають на виховання духовності особистості. Зазначено важливість упровадження позитивного досвіду вітчизняних педагогів і технологій із соціального виховання духовності. Акцентовано увагу на необхідності цілеспрямованого впливу соціального виховання на формування духовних характеристик особистості. Представлено результати проведеного дослідження щодо виявлення якостей духовності у студентів.
Future social pedagogues' social education and spirituality. Realization of this purposewas carried out by studying the works of scientists who study the concept of "spirituality" in the context of social-and-educational activities. It is noted that the socio-educational activities arecharacterized by humanistic nature, ensured by the implementation of the principle of humanity; the activities that affect the spiritual development of an individual are added to the list of major features, "selfdetermination of oneself and self-identification of the sense of one’s own life"; "moraland-spiritual development", "development of spiritual values","moral and humanistic","charity","organizing and providing of spiritual and material support both to individuals and population", etc. Among the applied tasks of social pedagogy scholars distinguish: the development of consciousness of a subject (a specialist) and objects (a client or a group of people), the statement of uniqueness of an individual, the release of internal potentials, self-overcoming of internal conflicts, the development of the ability to bring happiness to oneself and others. The above mentioned requires a fresh look at the problem of formation of future social pedagogists’spiritualityand justify pedagogical conditions that would impact positively on the development and improvement of this quality