Індійський варіант англійської мови як частина однієї з найбільш поширених сьогодні парадигм глобальної англійської є об’єктом опису протягом останніх кількох століть, однак необхідність формулювання моделі вивчення цього варіанта залишається актуальною. Мета цієї статті полягає у спробі охарактеризувати основні аспекти дослідницької парадигми індійської англійської, а також виявити лакуни у всебічному описі вторинного варіанта англійської мови.
Индийский вариант английского языка как часть одной из наиболее распространённых сегодня парадигм глобального английского языка является объектом описания на протяжении нескольких столетий, однако необходимость формулирования модели изучения этого варианта продолжает оставаться актуальной. Цель данной статьи состоит в попытке охарактеризовать основные аспекты исследовательской парадигмы индийского английского языка, а также выявить лакуны во всестороннем описании данного вторичного варианта английского языка.
Indian English being part of the most widely accepted nowadays the paradigm of Global English has been the scientific objective for the last centuries. However, the articulation of this variety study pattern is still a pressing issue. The object of this article lies in the attempt to characterize the main aspects of Indian English paradigm study, as well as to elicit the lacunae of this institutionalized variety comprehensive description. Literature analysis enables three-aspect model of the study: pre-linguistic, political and linguistic strata. The pre-linguistic aspect presents the descriptive period in the language variety formation and includes writings of various genres issued from the pen of both non-linguists and scholars. The first dictionaries of Indian English fall into this category as well. The political aspect in the language variety description includes dictionaries on historical principles, teaching medium and multifarious textbooks. This period is characterized by the change of the attitude towards English. The mere linguistic aspects cover the investigation of all structure and system components applying auditory data on history, social issues and culture of the country. Our research shows that lexicographic aspects of Indian English genesis and English diffusion idiosyncrasy call upon further investigation.