В статті розглядається сутність та зміст творчого потенціалу особистості в різних аспектах. Вказано основні форми буття, окреслено найважливіші якості та властивості, що становлять основу творчого потенціалу підлітка з урахуванням вікових особливостей та закономірностей вияву творчого потенціалу в підлітковому колективі. Зазначено об’єктивні умови і суб’єктивні фактори, які детермінують процес формування, розвитку і реалізації творчого потенціалу підлітка в суспільно-культурному середовищі. Відмічено відносну оригінальність і новизну підліткової творчості.
The essence and maintenance of creative potential of personality are examined in philosophical, social, psychological, pedagogical, musicologist and music-pedagogical aspects in the article.The basic forms of his existence are indicated in dialectical intercommunication potential and possible, realized and hidden, biological and social.Major internalss and properties, that present basis, determine a depth and influence on forming of creative potential of teenager taking into consideration the age peculiarities, are outlined. Conformities to law of display of creative potential are in a juvenile collective are emphasised.
Objective terms and human factors, that determine the process of forming, development and realization of creative potential of teenager in a publicly-cultural environment, are traced, namely: combination of making (capabilities), individual features (thinking, memory, circle and depth of interests), emotionally-volitional qualities is with the presence of vital and creative experience of childby different social terms. Relative originality and novelty of juvenile work are marked.