В умовах оновлення парадигми мистецької освіти особлива увага приділяється
професійній підготовці майбутнього вчителя, розвитку виконавської майстерності, в основі
якої лежить правильно підібраний педагогічній матеріал. Ця проблема – проблема підбору
педагогічного репертуару як основи розвитку фахової підготовки студента-піаніста в процесі
музично-виконавської діяльності – залишається достатньо актуальною. В статті
розкривається сутність та характерні риси підходу до проблеми підбору музичного
репертуару, що має велике значення в педагогізації навчального процесу як вагомого чинника
формування творчої особистості майбутнього вчителя музики. У статті визначена
взаємозалежність особистостей процесу фахової підготовки майбутніх вчителів музики та
наявності в них умінь професійної самореалізації та підбору репертуару, який спрямований на
розвиток піаністичних здібностей, формування художнього смаку та художніх цінностей, та
розкриваються педагогічні методи і актуальність в підборі матеріалу, що сприяє
гармонічному розвитку студентів.
В условиях обновления парадигмы образования особое внимание уделяется
профессиональной подготовке будущего учителя, развития исполнительского мастерства, в
основе которой лежит правильно подобранный педагогической материал. Эта проблема -
подбор педагогического репертуара как основа развития профессиональной подготовки
студента-пианиста в процессе музыкально-исполнительской деятельности – остается
достаточно актуальной. Раскрывается сущность и характерные черты подхода к проблеме
подбора музыкального репертуара, который имеет большое значение в педагогизации учебного
процесса как весомого фактора формирования творческой личности будущего учителя музыки.
В статье определена взаимозависимость особенностей процесса профессиональной
подготовки будущих учителей музыки и наличии у них умений профессиональной
самореализации и подбора репертуара, который направлен на развитие пианистических
способностей, формирование художественного вкуса и художественных ценностей.
Раскрываются педагогические методы и актуальность в подборе материала, что
способствует гармоничному развитию студентов.
In the conditions of renewal of the paradigm of art education, special attention is paid to the
professional preparation of the future teacher, the development of performing skills, based on correctly
selected pedagogical material. The article deals with the problem of self-realization of the personality
in the conditions of updating the paradigm of art education. Special attention is paid to the
professional preparation of the future music teacher, the development of performing skills, based on
correctly selected pedagogical material. This problem - the selection of the pedagogical repertoire as
the basis for the development of professional training of a pianist student in the process of musical
performance remains quite relevant. The essence and characteristic features of the approach to the
problem of selecting the musical repertoire are revealed, the pedagogy of the educational process as a
significant factor in the formation of the creative personality of the future music teacher is of great
importance. The article defines the interdependence of the personalities of the process of professional
training of future music teachers and the availability of their skills of professional self-realization and
selection of the repertoire, which is aimed at developing pianistic abilities, forming artistic taste and
artistic values. Pedagogical methods and relevance in the selection of material are disclosed, and the
students develop harmonious development. It is known that favorite works are faster trained and better
performed. Therefore, choosing the repertoire, you should give the right to choose the student himself.
It is very bad when the student does not care what to do.