DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 133 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19553
Title: Підбір педагогічного репертуару як основа розвитку фахової підготовки студентів-піаністів
Other Titles: Подбор педагогического репертуара как основа развития профессиональной подготовки студентов-пианистов
Selection of pedagogical repertoire as a basis for the development of vocational training for pianists
Authors: Гаркуша, Л. І.
Економова, О. С.
Бутенко, Т. М.
Keywords: парадигма мистецької освіти
педагогічній репертуар
професійна підготовка
мистецька освіта
виконавська майстерність
професійна самореалізація
парадигма художественного образования
педагогической репертуар
профессиональная подготовка
художественное образование
исполнительское мастерство
профессиональная самореализация
paradigm of artistic education
pedagogical repertoire
professional preparation
artistic education
performance trade
professional self-realization
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Гаркуша, Л. І. Підбір педагогічного репертуару як основа розвитку фахової підготовки студентів-піаністів / Л. І. Гаркуша, О. С. Економова, Т. М. Бутенко // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. СXХХІІІ (133). – С. 60-68.
Abstract: В умовах оновлення парадигми мистецької освіти особлива увага приділяється професійній підготовці майбутнього вчителя, розвитку виконавської майстерності, в основі якої лежить правильно підібраний педагогічній матеріал. Ця проблема – проблема підбору педагогічного репертуару як основи розвитку фахової підготовки студента-піаніста в процесі музично-виконавської діяльності – залишається достатньо актуальною. В статті розкривається сутність та характерні риси підходу до проблеми підбору музичного репертуару, що має велике значення в педагогізації навчального процесу як вагомого чинника формування творчої особистості майбутнього вчителя музики. У статті визначена взаємозалежність особистостей процесу фахової підготовки майбутніх вчителів музики та наявності в них умінь професійної самореалізації та підбору репертуару, який спрямований на розвиток піаністичних здібностей, формування художнього смаку та художніх цінностей, та розкриваються педагогічні методи і актуальність в підборі матеріалу, що сприяє гармонічному розвитку студентів.
В условиях обновления парадигмы образования особое внимание уделяется профессиональной подготовке будущего учителя, развития исполнительского мастерства, в основе которой лежит правильно подобранный педагогической материал. Эта проблема - подбор педагогического репертуара как основа развития профессиональной подготовки студента-пианиста в процессе музыкально-исполнительской деятельности – остается достаточно актуальной. Раскрывается сущность и характерные черты подхода к проблеме подбора музыкального репертуара, который имеет большое значение в педагогизации учебного процесса как весомого фактора формирования творческой личности будущего учителя музыки. В статье определена взаимозависимость особенностей процесса профессиональной подготовки будущих учителей музыки и наличии у них умений профессиональной самореализации и подбора репертуара, который направлен на развитие пианистических способностей, формирование художественного вкуса и художественных ценностей. Раскрываются педагогические методы и актуальность в подборе материала, что способствует гармоничному развитию студентов.
In the conditions of renewal of the paradigm of art education, special attention is paid to the professional preparation of the future teacher, the development of performing skills, based on correctly selected pedagogical material. The article deals with the problem of self-realization of the personality in the conditions of updating the paradigm of art education. Special attention is paid to the professional preparation of the future music teacher, the development of performing skills, based on correctly selected pedagogical material. This problem - the selection of the pedagogical repertoire as the basis for the development of professional training of a pianist student in the process of musical performance remains quite relevant. The essence and characteristic features of the approach to the problem of selecting the musical repertoire are revealed, the pedagogy of the educational process as a significant factor in the formation of the creative personality of the future music teacher is of great importance. The article defines the interdependence of the personalities of the process of professional training of future music teachers and the availability of their skills of professional self-realization and selection of the repertoire, which is aimed at developing pianistic abilities, forming artistic taste and artistic values. Pedagogical methods and relevance in the selection of material are disclosed, and the students develop harmonious development. It is known that favorite works are faster trained and better performed. Therefore, choosing the repertoire, you should give the right to choose the student himself. It is very bad when the student does not care what to do.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19553
Appears in Collections:Випуск 133

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Garkusha.pdf287.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.