У статті розглядається проблема підвищення ефективності навчання іноземних студентів природничим дисциплінам. Визначено один із шляхів інтенсифікації навчального процесу, підвищення надійності засвоєння навчального матеріалу з природничих дисциплін іноземними студентами завдяки застосуванню фреймової технології навчання. Розглянуто фреймовий підхід навчання іноземних студентів на прикладах з хімії, фізики та біології. Вказано, що за допомогою фреймів навчальний матеріал подається у символічному, згорнутому, систематизованому й узагальненому виді. Застосування фреймової технології при викладанні різних природничих дисциплін має загальні цілі, схожі механізми та результати – суттєве підвищення ефективності й якості навчання.
В статье рассматривается проблема повышения эффективности обучения иностранных студентов естественным дисциплинам. Выявлен один из путей интенсификации учебного процесса, повышения надежности усвоения учебного материала по естественным дисциплинам иностранными студентами благодаря применению фреймовой технологии обучения. Рассмотрен фреймовый подход обучения иностранных студентов на примерах химии, физики и биологии. Указано, что с помощью фреймов учебный материал подается в символичном, свернутом, систематизированном и обобщенном виде. Применение фреймовой технологии при обучении разным естественным дисциплинам имеет общие цели, сходные механизмы и результаты – существенное повышение эффективности и качества обучения.
The article deals with a problem of increasing the efficiency of teaching natural disciplines to foreign students. The problem in the necessity for a rapid obtaining of knowledge by foreign students and their limited opportunities in assimilation the training material due to extremely little study time and the obvious deceleration of the learning process by reason of non-native language teaching is shown. One of the ways of intensification the educational process and increasing the reliability of assimilation the training material on natural disciplines by foreign students through the use of frame training technology is identified in the article. The frame technology is preferable to use in the study of material broken into blocks, each of which contains close to the structure and shape subjects. The frame technology of teaching foreign students is considered on examples of chemistry, physics and biology. It is indicated that with the help of frames the educational material is presented in a symbolic, rolled up, systematized and generalized form. Frame may be represented in the form of drawings, diagrams, tables, algorithms, and so on, so frame technology provides clarity, capacity, imagery, and compact. It is noted that keeping in memory the visual image single frame, a foreign student can reproduce the large part of information in the oral answer, which is characterized by logic, completeness and systematic, that is not an easy task for them with their small vocabulary. Advantage of using frame technology in the teaching of natural disciplines to foreign students is quick recalling large part of information over time. The use of frame technology in teaching of different natural disciplines has common goals, similar mechanisms and results – a significant increase in the efficiency and quality of education.