Стаття присвячена актуальній, але мало розробленій темі теоретичного визначення та законодавчого регулювання формальної та неформальної освіти та можливості використання зарубіжного досвіду у цій сфері в національному законодавстві про освіту в Україні. Розкрито зміст понять «формальна освіта» та «неформальна освіта». Розглянуто педагогічні особливості формальної та неформальної освіти у контексті реформування вищої освіти. Висвітлено важливість єдності формальної та неформальної освіти як невід’ємних елементів навчального процесу.
Formal and informal education of future social workers. The article is devoted but little developed theoretical topic legislative definition and regulation of formal and informal education and the possibility of using foreign experience in this field in national legislation on education in Ukraine. The content of the concepts of «formal education» and «informal education». Considered pedagogical features formal and informal education in the context of reforming higher education. Deals with the importance of the unity of formal and non-formal education as an integral part of the educational process.