Проблема навчання і виховання дітей, які страждають розладами аутистичного спектру, сьогодні є
дуже важливою і малорозв’язаною. Адаптивне фізичне виховання дозволяє дітям з особливими потребами стати більш
впевненими у собі, своїх рухах, сприяє їхньому фізичному, інтелектуальному і емоційному розвитку, сприяє їхній суспільній
інтеграції. У статті розглянуто вплив занять адаптивним фізичним вихованням на моторні можливості дітей з
розладами спектру аутизму. Діти з РСА мають значні відхилення у моторному розвитку, довільності рухів, розумінні
доцільності рухів, загальній моториці тіла. Заняття адаптивним фізичним вихованням за запропонованою нами
методикою дозволило дітям з РСА подолати більшість порушень у моторній сфері, що склало передумови для поліпшення
вищої нервової діяльності і поведінки.
Проблема обучения и воспитания детей, страдающих расстройствами
аутистического спектра, сегодня очень важной и малорешённой. Адаптивное физическое воспитание позволяет детям с
особыми потребностями стать более уверенными в себе, своих движениях, способствует их физическому,
интеллектуальному и эмоциональному развитию, способствует их общественной интеграции. В статье рассмотрено
влияние занятий адаптивным физическим воспитанием на моторные возможности детей с расстройствами спектра
аутизма. Дети с РСА имеют значительные отклонения в моторном развитии, произвольности движений, понимании
целесообразности движений, общей моторике тела. Занятия адаптивным физическим воспитанием по предложенной
нами методике позволило детям с РСА преодолеть большинство нарушений в моторной сфере, составило предпосылки
для улучшения высшей нервной деятельности и поведения.
The problem of training and education of children with autism spectrum disorders (ASD), today
is a very important and unresolved. Adaptive physical education allows children with disabilities to become more confident in
themselves, their movements, promotes their physical, intellectual and emotional development, promotes their social integration. The
paper studies the influence of adaptive physical education on motor abilities of children with ASD. Children with ASD have significant
variations in motor development, arbitrary movements, sense of expediency movements, overall body motility. One of the main
methods of care for children with autism in developing psychomotor function is adaptive physical education. Children with autism are
involved in adaptive physical education, showed significant improvement overall and fine motor skills, learned to focus on the task and
realize the goal of their movements, keep working concentration within the required time period to form the ability to constructively
overcome difficulties and simulate conditions that promote knowledge of values goal; they decreased significantly autoaggression
expressions, stereotypic movements. The boys learned to adapt to failures and errors, while maintaining attention to task.
Adaptive physical education classes on the proposed methodology allowed us to children with autism overcome most of the
irregularities in the motor sector, which amounted to improve conditions for higher nervous activity and behavior.