В статті проаналізовано особливості формування готовності майбутнього вчителя до роботи в
умовах інклюзивної освіти. Встановлено, що для цього необхідно змінити систему підготовки педагогічних кадрів.
Проведено теоретико-методологічний аналіз спеціальної літератури, що дозволило сформувати наступне трактування
готовності педагога до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти: складна інтегральна суб'єктна якість
особистості педагога, що спирається на комплекс академічних, професійних і соціально-особистісних компетенцій і
визначає можливість ефективної професійно- педагогічної діяльності.
Формування готовності вчителя до виконання специфічних завдань інклюзивної освіти впливає на подальшу
професійну активність і компетентність та, опосередковано, на кар’єрне зростання випускників.
В статье проанализированы особенности формирования готовности будущего учителя к работе в условиях инклюзивного образования. Установлено, что для этого необходимо
изменить систему подготовки педагогических кадров. Проведен теоретико-методологический анализ специальной
литературы, что позволило сформировать следующую трактовку готовности педагога к профессиональной
деятельности в условиях инклюзивного образования: сложная интегральная субъектная качество личности педагога,
опирается на комплекс академических, профессиональных и социально-личностных компетенций и определяет
возможность эффективной профессионально педагогической деятельности.
Формирование готовности учителя к выполнению специфических задач инклюзивного образования влияет на
дальнейшую профессиональную активность и компетентность и, опосредованно, на карьерный рост выпускников.
In this article the factors of preparation of future teachers for working under conditions of inclusive education
have been analyzed. It has been established, that it is required to change the system of pedagogical personnel training.
The conducted theoretical and methodological analysis of specialized literature allows us to form the following interpretation
of pedagogue being ready to work under conditions of inclusive education:
the complex integral-subjective quality of pedagogue`s individuality, basing on the system of academical, professional and
social conceptions, defines the means of effective pedagogical activities.
It has been analyzed, that the content of educational programs of pedagogue trainings does not entirely take into account the
necessity of forming competences, which define the preparedness to work with children with special needs under conditions of
inclusive education.
The structure of some subjects contains information, which has a declarative character and does not reflect the essence,
values and principles of inclusive education, which does not expect the formation of academical, professional and social competences,
which define the preparedness of future pedagogues, and which appears to be not connected to content of other subject matters.
The formation of preparedness of a teacher to handle specific tasks of inclusive education affects the further professional
activity, competence and, career growth of graduates.