Проведено методологічний аналіз основ підготовки студентів до педагогічної діяльності з урахуванням
специфіки формування у них професійно-мовленнєвої культури. Виявлено, що основою формування професійно-мовленнєвої
культури фахівців є врахування – логіки, діалектики, методології пізнання, філософії, історії, універсальних категорій
культури і сфери мислення. Доведено, що філософські принципи об’єктивності, конкретності, історизму, науковості,
діалектичності, детермінізму, професійної спрямованості, зв’язку теорії з практикою в освітньому процесі впливають на
формування професійно-мовленнєвої культури фахівців з фізичного виховання.
Проведен методологический анализ основ подготовки студентов к педагогической деятельности с учетом специфики
формирования у них профессионально-речевой культуры. Обнаружено, что основой формирования профессионально-
речевой культуры специалистов есть учет – логики, диалектики, методологии познания, философии, истории,
универсальных категорий культуры и сферы мышления. Доказано, что философские принципы объективности,
конкретности, историзма, научности, диалектичности, детерминизму, профессиональной направленности, связи
теории с практикою в образовательном процессе влияют на формирование профессионально-речевой культуры
специалистов по физическому воспитанию.
Methodological analysis of the principles of student training
for pedagogical activity were done considerating the peculiarities of student professional language culture.
It was found out that logic, dialects, methodology knowledge, philosophy, history, universal culture categories and mode of
thinking are the foundation of professional language culture forming.
It is proved that methodological analysis of the principles of future teacher professional training include generalization of
philosophic ideas regularities, principles and general scientific theoretical statements not only that not only rectificate essence and
define the peculiarity of professional teaching activity but also substantiate and realize the professional language culture forming
system of future physical culture specialists.
It is found out that philosophie principles of objectivity, concretness, historism, professionalism, dialectism, determinism,
professionalism, connection theory with practice in educational process influence the professional language culture forming of physical
training specialists.
It is known that professional training is teacher`s ideal seeing the final results of educational process specifically, the
professional language culture forming system as a didactic method of realization of educational tasks. It determines goals, principles of
physical training educational process and how to conduct it.