Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лисіна, Н. І
dc.contributor.author Тітович, В. І.
dc.date.accessioned 2018-05-07T13:28:57Z
dc.date.available 2018-05-07T13:28:57Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Лисіна, Н. І. Передумови становлення іспанської клавірної школи / Н. І. Лисіна, В. І. Тітович // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 216-221. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18952
dc.description.abstract Стаття присвячена джерелам виникнення іспанської клавірної музики, яка увібрала різноманітні національні впливи народів, що населяли Іберійський півострів, а також перші писемні пам'ятки музичної культури. Характеризується становлення професійної школи органістів в епоху Ренесансу. Розглядається діяльність найбільших композиторів-виконавців Іспанії, творчість яких мала вплив на подальший розквіт європейського органно-клавірного мистецтва. ua
dc.description.abstract Spain is one of the oldest musical countries of Europe, where polyphony, professional musical creation, polyphonical technics were arising. Spanish art is exceptional because of the wide diapason of cultures included into it: antic, visigothic, mosarabicetc. The first mention about organ belongs to the S. Isidoro de Sevilla, who is considered to be the last latinic Father of the Church. Hiswork–Magnumopus "Etymologies" (year 634) in 20 books–is the universal encyclopedia, where organ is described as a laic instrument. Regular mentions about organ start from XII-XIII century. There were different organ types existing at the territory of Spain: portatives–for celebrations; positives–for leisure activities and for education; large organs–for the church. Since XVI till the middle of XVII century professional musical art is having its' "gold century". Creative work of out standing musicians: polyphonist of the early Renaissance Juan de Anchieta; maestro di capilla in Cathedral of Sevilla Pedro Escobar (Pedro da Portu); them ostinteresting musician of PreRenaissance, leading master Villancico Juan del Encina, poet, dramawriter, composer, "father of spanish drama"; priest Francisco de Peñalosa, master of canonical polyphonical technics; great represantative of Renaissance Cristobalde Morales, the main master-polyphonist, first spanish musician with an international popularity, whose music is one of the most perfect cultural appearances. ua
dc.description.abstract Статья посвящена источникам возникновения испанской клавирной музыки, которая вобрала различные национальные влияния народов, населявших Иберийский полуостров, а также первые письменные памятники музыкальной культуры. Характеризуется становление профессиональной школы органистов в эпоху Ренессанса. Рассматривается деятельность крупнейших композиторов-исполнителей Испании, творчество которых оказало влияние на дальнейший расцвет европейского органно-клавирной искусства. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject клавішний інструмент орган ua
dc.subject органне мистецтво ua
dc.subject перші збірки професійної музики ua
dc.subject персоналії відомих органістів-клавіристі ua
dc.subject keyboard instrument organ ua
dc.subject organ art ua
dc.subject the first professional collections of organ pieces ua
dc.subject personalities of famous organists and klavirists ua
dc.subject клавишный инструмент орган ua
dc.subject органное искусство ua
dc.subject первые сборники профессиональной музыки ua
dc.subject персоналии известных органистов-клавиристив ua
dc.subject.classification 78.034(460)4 ua
dc.title Передумови становлення іспанської клавірної школи ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу