ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Фурдак, Т. Д. | |
dc.date.accessioned | 2018-05-04T08:26:59Z | |
dc.date.available | 2018-05-04T08:26:59Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Фурдак, Т. Д. Музичний освітній процес у системі інклюзивної освіти / Т. Д. Фурдак // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 71-77. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18889 | |
dc.description.abstract | У статті обумовлюється необхідність впливу музичного освітнього процесу на дітей з особливими освітніми потребами, який сприяє позитивному розвитку особистості з порушеннями фізичного, розумового, психічного розвитку та їх інтеграції у суспільний простір. Розкрито поняття «інклюзивна освіта». На основі аналізу інноваційних процесів, які відбуваються в освіті, визначено сутність і місце музичного мистецтва у системі інклюзивної освіти.Одним з важливих підстав успішного інклюзивного навчання є педагогічні умови, що створюють сприятливу ситуацію співпраці і позитивну мотивацію для кожного з учасників освітнього процесу. Вони звернені на студента, що має особливі освітні потреби та є комфортними для всіх учасників освітнього процесу, на якому висококваліфікований педагогічний колектив і підготовлений допоміжний персонал (працівники медичної, психологічної та соціальної служб, тьютери, представники опікунських, благодійних служб) здійснюють інклюзивне музичне навчання. | ua |
dc.description.abstract | The article stipulated the necessity and effectiveness of the impact of music education process for children with special educational needs, which contributes to the positive development of the individual with impaired physical, mental development and their integration into public space. The concept of «inclusive education» based on the analysis of innovation processes taking place in education, the essence and the place of music in the system of inclusive education. Inclusive Education, which is a natural and logical option transformation of institutions of general and special education, is one of the main institutions of social integration. Inclusion in the modern sense – is not only one of the elements of the educational process. This – «inclusion» young people with special educational needs in all social and public processes along with other citizens, provided mutual respect of rights and freedoms of every person, his individuality and characteristics. Inclusive education is a prerequisite for further skilled employment and the disclosure of internal resources, human skills and talents. This is one of the effective ways of humanizing contemporary society. To achieve results in inclusive classroom teaching and support staff of educational institutions should be well imagine the goals and objectives of the activity are well know, understand and take individual characteristics, problems and needs of each, have psychological and pedagogical knowledge and experience with a similar contingent. Teachers of all disciplines, as well as all other employees of the institution, including representatives of psychological services, social workers should have the psychological readiness to work with «difficult» students. | ua |
dc.description.abstract | В статье рассматривается необходимость воздействия музыкального образовательного процесса на детей с особыми образовательными потребностями, что способствует позитивному развитию личности с нарушением физического, умственного развития и их интеграции в общественное пространство. Концепция «инклюзивного образования» основана на анализе инновационных процессов, происходящих в образовании, сущности и месте музыки в системе инклюзивного образования. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | інклюзивна освіта | ua |
dc.subject | особливі освітні потреби | ua |
dc.subject | музичний освітній процес | ua |
dc.subject | інтеграція | ua |
dc.subject | педагогічна діагностика | ua |
dc.subject | inclusive education | ua |
dc.subject | special needs education | ua |
dc.subject | music education process | ua |
dc.subject | integration | ua |
dc.subject | and pedagogical diagnostics | ua |
dc.subject | инклюзивное образование | ua |
dc.subject | образование специальных потребностей | ua |
dc.subject | процесс музыкального образования | ua |
dc.subject | интеграция педагогическая диагностика | ua |
dc.subject.classification | 376:78 | ua |
dc.title | Музичний освітній процес у системі інклюзивної освіти | ua |
dc.type | Article | ua |